Försäljningen av LP-skivor har åttadubblats på sex år. Skivpressarna arbetar igen efter flera årtionden i dvala och det kommer med stor sannolikhet att ligga massor av grammofoner under julgranen om ett par veckor.
Att vinylen har blivit mainstream har vi sett ännu ett exempel på i helgen. Då började nämligen den brittiska stormarknadskedjan Tesco att sälja LP-skivor – som ”trendiga julklappar”. För första gång i kedjans historia.
I dagsläget har Tesco 20 titlar i sortimentet, de flesta av dem klassiker. Det handlar bland annat om Bruce Springsteens ”Born in the USA”, The Rolling Stones ”Sticky Fingers”, Princes ”Purple Rain” och Nirvanas ”Nevermind”. Bland de modernare titlarna finns Coldplays ”A Head Full of Dreams” och George Ezras “Wanted on Voyage”.
Skivorna kostar mellan 12 och 20 pund.
Musikansvarig på Tesco, Michael Mulligan, säger: ”Vinyl är helt klart tillbaka. Efterfrågan växer för varje år och vi tror att det kommer att finnas en stor efterfrågan på trendiga musikjulklappar.”
2009 var värdet på den totala LP-försäljningen i Storbritannien 3 miljoner pund. 2014 hade den växt till nästan 26 miljoner pund!
Källa: The Guardian