Tills alldeles nyligen var DTS-HD Master Audio det mest uppskattade ljudformatet i Blu-ray-filmer med ljudspår av hög kvalitet. Sedan kom Dolby Atmos och slog ner som en bomb på hemmabiomarknaden. Dolbys format har objektbaserat 3D-ljud med hjälp av höjdkanaler som återges av högtalare i taket eller på toppen av befintliga högtalare. De första filmerna, hemmabioförstärkarna och högtalarna för Atmos finns redan i butikerna.
Parallellt med Atmos har ännu ett konkurrerande ljudformat, Auro 3D, lanserats. Så det är nog många som undrar vad DTS ska hitta på härnäst …
Skalbart 3D-format
DTS är fast beslutna att vara en viktig aktör i ljudbranschen även i fortsättningen. Deras nya ljudkodek DTS-X presenteras i mars 2015 och är precis som Dolby Atmos och Auro 3D ett objektbaserat ljudformat (X/Y/Z) där ljudeffekterna har en mer exakt positionering och panorering än tidigare. Exakta specifikationer, samt på vilka områden det nya formatet skiljer sig från konkurrenterna, känner vi inte till ännu. Ett av områdena som DTS verkar lägga stor vikt vid är att ljudformatet ska vara skalbart för en rad olika högtalarkonfigurationer. Det betyder kanske att även traditionella 5.1- och 7.1-högtalarsystem kan få ett bättre ljud med DTS-X, med eller utan extra höjdkanaler.
Justerar volymen för röster
Ett annat trick DTS har kommit på är att urskilja dialogen från övriga ljud i centerkanalen, så att nivån på röster kan höjas eller sänkas i förhållande till resten av ljudspåret. Det kan vara en eftertraktad finess för filmer med oklar dialog eller när man tittar på film sent på kvällen. Och kanske också för sportsändningar när man vill stänga av irriterande kommentatorer utan att gå miste om publikljuden.
Det är mycket som fortfarande är okänt om DTS-X, men det antas att flera förstärkartillverkare kommer att lansera uppgraderade modeller i samband med den officiella DTS-lanseringen i mars. Ljud & Bild följer utvecklingen.
Vad tycker du, behöver vi ännu ett ljudformat?