Halvvägs till himlen

Vi besöker Thomas som har en helt unik musikanläggning. Och det är en makalös upplevelse att få lyssna i det fantastiska lyssningsrummet – du har aldrig hört något liknande!

mbl 990

”Var det du är och var det helt och icke styckevis och delt”, skrev Henrik Ibsen i Brand 1866.  Den här gången besöker vi en man som följer denna devis till punkt och pricka.

Thomas heter han, en mycket beläst och kolossalt inspirerande person vars glädje för musik inte går att ta fel på. Han har en skivsamling som få har i ett privat hem. 17 000 titlar står det för tillfället runt om i lyssningsrummet och i angränsande lokaler. Och fler skivor lär det bli.

Under sitt yrkesverksamma liv har Thomas haft ett par arbeten där det varit svårt att påvisa omedelbara och konkreta resultat, men när han gjorde något han menade var bra beslutade han att han var värd en klapp på axeln, och så belönade han sig själv med en skiva. Tydligen var det väldigt mycket han gjorde bra, och grundplåten till en enorm skivsamling var lagd.

Någon kan invända att skivsamlingen är lite smal, trots antalet skivor. Det handlar om klassisk musik, men kraftigt styrd mot vissa perioder. Från Buxtehude och fram till och med Schubert, säger han. Det handlar om jazz, men kraftigt styrd mot tidig jazz och vissa andra grenar.

Gillar han en musiker eller en kompositör – eller ett visst musikstycke – skaffar han i stort sett allt som finns inspelat av musikern eller stycket. Till exempel har han 124 versioner av Mozarts klarinettkonsert, där han speciellt närstuderat kadenserna i andra satsen.

Själv är han också en habil klarinettist. Det noterar man även på den musik han spelar för eder utsände under kvällen. Men det är trots ”det smala urvalet” en våldsam bredd på de musikexempel han spelar, och inte minst berättar om – han verkar kunna anekdoter och fakta om alla skivor han har. Och inget musikstycke lämnar dig därför likgiltig.

Till det hjälper också hans anläggning…

Så rök garaget
Thomas har alltid varit spelat mycket musik och har haft flera anläggningar (tre generationsskiften, som han säger) som på pappret verkar ha kunnat låta bra. Han har haft ett litet rum i huset där han har kunnat odla sitt lyssnande, men för några år sedan förändrades det hela. Rätt våldsamt faktiskt.

Thomas tyckte han började höra sämre. Så fick han höra MBL-högtalare, och kunde konstatera att det inte var hörseln det var något fel på, det var den återgivning han hade som gjorde att han inte hörde allt som han visste fanns på skivorna.

Sålunda skaffade han ett par MBL-högtalare och satt nöjd tills han hörde en MBL-anläggning på en utställning. Till på köpet handlade det om musik i multikanal. Men – här låter det ju mycket bättre än hos mig! tänkte han, och konstaterade att han nog var tvunget att offra ett helt rum till att göra musikanläggningen full rättvisa.

Han grep omgående telefonen och ringde hem till hustrun: Hej, skulle du ha något emot att jag tog garaget till musik? Nej, kom det omedelbara svaret, och får du det inte att fungera så säljer vi bara huset och köper ett annat där du kan få det som du vill ha det.

Jag har mött denna sympatiska och av klokskap så fulla kvinna, som är lika trevlig i verkligheten som hennes bemötande angående rummet ger sken av.

Rummet blir till
Sagt och gjort, 30 kvadratmeter garage – som inom parentes ligger inbyggt i själva husets undervåning, så det är inte så illa som det låter – togs i besittning för ett musikrum. Lass efter lass av allt man normalt brukar ställa in och glömma bort i garaget kördes till tippen eller gavs bort till välgörande ändamål. Ett helt tomt garage skulle det vara innan transformationen skulle ta sin början.

Och det har inte blivit vilket musikrum som helst. Mycket långt därifrån, faktiskt.

Men det var många överväganden som skulle göras, och det gällde dessutom att ta hjälp av sakkunniga för att få det som han ville ha det. Thomas hade ju också fått smak på det där med musikåtergivning i multikanal, så rummet skulle vara optimerat även för detta. Det gjorde ju inte det hela enklare, precis.

Matts Odenmalm från Svanå Miljöteknik, som väl kan anses som Hela Sveriges Guru vad gäller att fixa lyssningsrum, kontaktades och två envisa hjärnor slogs om hur det hela skulle vara. Thomas ställde nämligen kravet att hans skivor också skulle vara inne i rummet, vilket Matts inte var helt nöjd med, för att säga det milt. Ett antal kluriga lösningar senare hade Matts dock åstadkommit ett alldeles utmärkt rum som inte är för mycket dämpat, i mitt tycke är det väldigt lagom, och dessutom har en väldigt stor del av skivsamlingen fått plats.


Racket med alla styrande och spelande apparater sitter vid bakväggen.

Alla lp-skivor, runt 7 000 stycken, utgör den undre delen av väggarna i rummet, ovanpå dem sitter Svanå diffusorpaneler och ovanpå dem är det plats för cd-skivor en masse. Taket är helt täckt av Svanå Golden Horn.

”Rummet här kallas nu för ’Musikkammaren’ eftersom det oftast spelas kammarmusik där (klassiskt och jazz). Ursprungligen hette det ’Akustikum’. Kamratliga skåningar döpte därpå om det till Livlustkammaren (parafras på Livrustkammaren)”, säger Thomas.

MBL skulle det vara
Men ett rum låter ju inte av sig själv, det krävs ju en hel del musikutrustning också. MBL skulle det vara, Thomas hade fastnat helt för den återgivning dessa högtalare kunde prestera, men de hade ju ingen multikanalslösning. Och multikanal var ett orubbligt krav från Thomas.

Här kommer Robert Grubstad från Audioconcept in i bilden. Robert har agenturen för, bland mycket annat, MBL, och Thomas lade fram vad han hade tänkt sig att kunna spela i sitt rum.

Thomas och Robert har haft många dialoger om hur de olika kraven kunde lösas, och med Thomas känsla för att inte göra något halvdant och Roberts förmåga att skapa kreativa lösningar har det under ett par år i etapper växt fram en anläggning som kan allt och gör det på ett sätt som man nästan bara kan drömma om.

”Jag har under alla år helt saknat förmåga och intresse för att själv leta ’maskintekniskt’, hi-fi-katalog-iskt, utan har i de tre generationsskiftena (Audiotronic, Accapella, MBL) varit helt beroende av kloka vägledare”, säger Thomas.

En anläggning, förresten, det är en sanning med stor modifikation. Vi talar närmare om flera.

En smula equipment…
I grunden har vi frontkanalerna som består av ett par MBL 101-högtalare drivna av samma firmas 9011-monoblock. Bakkanalerna är två MBL 116 drivna av ett MBL 9008A-slutsteg. Centerkanal kan ju MBL inte bistå med, så Robert Grubstad ordnade en lösning med två MBL 120 satta mot varandra som i firmans referenshögtalare! En häftig och särdeles kreativ lösning. Även här är det MBL 9011 som står för matningen.

Subwoofrar, då? Jodå, bakom fronthögtalarna tronar två Wilson Benesch Torus med det häftiga kolfibermembranet som är så styvt som något kan bli. Till dessa har han de tillhörande förstärkarna.

”Jag hade först en sub, det tyckte jag inte alls om”, säger Thomas, ”men när jag fick två blev det precis som jag hoppats.”

Tittar man upp i taket sitter det fler högtalare. Tre par aktiva Genelec-studiomonitorer, som har sina speciella uppgifter. Det återkommer jag till.

Vänder man blicken bakåt från lyssningsfåtöljen, som inom parentes är en Stressless från norska Ekornes och något av det skönaste som finns att sitta i, kan man se en imponerande stapel av all den övriga elektronik som krävs för att anläggningen ska spela.

En stapel elektronik
All elektronik som står hos Thomas är noga utvald för att lösa de utmaningar som Thomas velat lösa. Jo, jag vill inte tänka på vad det har kostat, men då Thomas inte gör något halvdant har han hållit på tills han blivit nöjd. Han vet vad han vill.

Om vi ska börja med skivspelaren, så finns det faktiskt två – likadana, men med olika pickuper. Det är två Nordic Concept Artist med Dynavector 507-arm, om jag såg rätt. RIAA-förstärkaren kommer från amerikanska Boulder, firman ligger i Boulder, Colorado, och är av en kvalitet du bara kan drömma om. Men har man så många lp-skivor ska man väl också ha analog-avspelningskedjan i drömklass.

Här finns tre förförstärkare, dels den gigantiska Der Vorverstärker från MBL, dels Audio Research MP1-multikanalsförsteg och dessutom ett MBL Noble Line 5011. Här finns två Oppo av bästa sort men även en McIntosh MVP891 Audio/Video-spelare, dessa tre sköter multikanalsspelandet. För tvåkanal finns en MBL Noble Line 1531 cd-spelare och en Esoteric P-05 sacd/cd-transport med tillhörande D-05 DAC.

Tilläggas ska att allt är sinnrikt (och tämligen komplicerat) kopplat så att man bara genom att byta ingångar kan spela precis hur man vill när man vill på vilka apparater man vill.

Och här finns fler apparater som var för sig kan lösa något som Thomas vill att hans anläggning ska kunna klara. Den mest speciella är en Dynavector SuperStereo SSP-5, en över tio år gammal kultmaskin som kan köra upp två kanaler till sex! Det är bland annat här som de sex Genelec-högtalarna i taket kommer in i bilden. För Thomas är den här apparaten en nyckel till den makalösa upplevelse han kan skapa med sitt mångkanalssystem, även när han bara har tvåkanalsinspelningar till sitt förfogande. Du kan läsa mer om denna remarkabla maskin här: www.dynavector.com/essp/essp5.html

Multikanalsmirakel
Tvåkanal låter häpnadsväckande bra på den här anläggningen. Men, det kan bli ännu häftigare. Det som gör anläggningen och rummet så exceptionellt är alla multikanalsmöjligheter. Det är inte utan att jag blev mer än överraskad av vad multikanalsinspelningar kan prestera när omgivningarna är i ordning. Efter den här upplevelsen är jag helt säker på att det är något jag måste botanisera vidare i, även om jag ju onekligen blir tvungen att starta på ett mer modest plan.

De inspelningar Thomas spelade tog helt enkelt närmast andan ur mig. Flera av musikexemplen var kanske inte dem jag normalt skulle spelat hemma, men efter att ha hört dem på den här anläggningen blir hela ens musiksmak utökad. Det kan knappast med ord beskrivas vilken sann njutning det var att inta lyssnings-fåtöljen och bara låta sig svepas med. Man hör ALLT! Men inte så att det går ut över helheten, snarare tvärtom. Det går att bara sätta sig och rånjuta. Men man kan också välja att dissekera en stämma eller ett instrument, och kan man läsa partitur (vilket Thomas kan) går det att följa det man önskar – för allt finns där.

Om du vill ha en mer precis beskrivning av hur det låter, så kan jag egentligen bara reta din nyfikenhet med att säga att det hela handlar om en unik upplevelse av musiken, en upplevelse som övergår dina vildaste förväntningar. Jag har aldrig hört något liknande! En återgivning halvvägs till himlen…

Tre speciella mångkanalsskivmärken är Thomas angelägen att framhäva. Det är märken som gör det hela väldigt olika men som var för sig ger fantastiska upplevelser. Dels är det skivbolaget Tacet, som åstadkommer skivor i mångkanal där varje kanal ofta är dedikerad till ett instrument eller en instrumentgrupp. Speciellt intressant blir detta för exempelvis stråkkvartetter etc. Som lyssnare sitter du så att säga mitt i musiken och den är inspelad i allra högsta klass och låter enastående. Thomas har givetvis alla Tacet-skivor, vad trodde du?

Så har vi det norska skivbolaget 2L, vars skivor rönt berättigad uppmärksamhet runt om i världen. Thomas blir nästan lyrisk när han kommer in på 2L, och de musikexempel i mångkanal han bjöd på från firmans senare epos lät intet mindre än lysande.

Dessutom framhäver han 2+2+2-skivorna från MDG som kan ge en helt egen 3D-illusion. Det kräver att man har två högtalare placerade över frontkanalerna, vilket Thomas har löst med sin Genelec-uppsättning.

De fyra kvaliteterna
I ”kammaren” finns fyra kvaliteter som det vore trevligt att tipsa samtiden om, säger Thomas:

– Rundstrålandet från MBL, vars spel betyder att musik och lyssnare integreras i de spelade ”partituren”.

– Pricken över ”i” är den modulbyggda rums-akustiken, och den rena och rika ljudbild som därav följer.

– Rumsfyllande Dynavector, som kanske kan kallas tvåkanals i sexkanalsförpackning. Obegripligt att inte alla vill ha den ordningen… obegripligt.

– Multikanaligheten, som ytterligare ökar MBLs närvaroskapande… och, i fallet Tacet, som tydliggör kombinationen ”helhet och detaljer” på sätt som inte ens vanliga konserthus klarar, men som den aktive hemmalyssnaren blir salig inför. Tacet har öppnat för ett nytt sätt att lyssna, ett sätt att vistas mitt i musiken.

Och det är inte bara undertecknad som fått uppleva denna fullständigt unika ”kammare” som kan skapa ett välljud som får en att skaka i sina grundvalar. Thomas delar ofta med sig av upplevelser i sin kammare till utvalda besökare. Det sägs att när folket från MBL fick lov att höra anläggningen blev de närmast chockade av att få höra vilken upplevelse deras högtalare och förstärkare kunde prestera när man ger dem bästa möjliga arbetsvillkor.

Fantastisk upplevelse
Det har varit en fantastisk upplevelse att besöka denne dynamiske och inspirerande man och hans makalösa anläggning i den makalösa kammaren, jag hoppas verkligen att få återknyta bekantskapen en annan gång.

Det är sådana här upplevelser som gör att ens gränser och vyer vidgas, sådana upplevelser man önskar att alla skulle få lov att vara med om. Det är bara att se på bilderna och börja drömma om hur den sista anläggningen skulle kunna se ut …

Läs vidare
Exit mobile version