Besök hos Dolby i London: Vi har hört framtidens ljud

Dolby tog oss med till London och Abbey Road för visa vilka spännande ljuduppleveser framtiden har i sitt sköte för hemmabio, hörlurar – och inte minst bilar!

24 c David Monteith Hodge Photographise please credit DolbyMayEvent DMH 8505 scaled 1

London/Ljud & Bild: Dolby har inte haft några egna evenemang för pressen sedan före pandemin. Så när de bjöd in oss till en lyssningssession på deras europeiska högkvarter i London var vi naturligtvis inte nödbedda!

Dolby är ett välkänt namn för alla som läser Ljud & Bild. Framstående ljud- och videoformat som Dolby Atmos och Dolby Vision har nästan blivit en del av vardagligt tal bland hifi- och hemmabioentusiaster.

Under vårt besök i London fick vi höra mer om utvecklingen som Dolby har ägnat sig åt de senaste åren. En hel del av tekniken och terminologin är redan välbekant för oss som sysslar mycket med bild och ljud – men nu fick vi chansen att gräva djupare, och att prata lite med människorna bakom!

Artikelförfattaren poserar stolt bredvid Oscarsstatyetten på Dolby i London. (Foto: Dolby Europe Ltd)

Dolby: från bandspelare till ”big business”

Nuförtiden kan du knappt undvika att se Dolby-loggan varje gång du slår på en streamingtjänst eller köper en biobiljett. Men visste du att företaget har sina rötter i England och grundades för så länge sedan som 60-talet?

Ända sedan engelsmannen Ray Milton Dolby utvecklade ett genialiskt sätt att minska bruset från bandspelare och kassettspelare (Dolby Type A- och Type B-brusreducering) och senare emigrerade till USA, har det amerikanska företaget spelat en viktig roll för musik, film och TV-produktion.

I dag är Dolby Laboratories en global aktör som är djupt involverad i forskning och utveckling av A/V-signalbehandling, med patenterade tekniker hela vägen från studio till konsument.

Företaget har också utvecklat sin egen biografstandard – Dolby Cinema – som marknadsförs för biografbranschen över hela världen. Standarden bygger – föga överraskande – på användningen av ett Dolby Atmos-kompatibelt högtalarsystem, i kombination med en avancerad dubbelprojektorlösning som ger mycket hög, HDR-kompatibel kontrast på stora filmdukar.

I Las Vegas finns konsertlokalen Dolby Live, som har uppgraderats med en gigantisk 4K LED-skärm och – du gissade rätt – ett Dolby Atmos-högtalarsystem för livemusik.

Javier Foncillas, Vice President, Commercial Partnerships and Global Sales på Dolby. (Foto: Dolby Europe Ltd.)

Dolby Atmos – en ljudstandard för framtiden

Om det var något budskap som Dolby ville förmedla till oss på London-resan så var det att Dolby Atmos är här för att stanna – och det är allt som krävs.

Tusentals filmer, serier och dokumentärer har mixats i Atmos och uppskattas av både producenter och ljudtekniker som ett format de gillar att arbeta med rent kreativt.

På senare tid har formatet även gjort intåg i musiken. Streamingtjänsten Tidal har musik i Dolby Atmos och det har även Apple Music i allt högre grad. Men även poddar, ljudböcker och ”ljudspel” har blivit mer aktuella.

Ljudbokstjänsten Audible (som ägs av Amazon) är bland de senaste som anammat Atmos. Vissa produktioner kan vara ganska omfattande ljudmässigt och med kända skådespelare och artister bland berättarna kan de nästan låta som långfilmer – minus bilden!

Atmos används även för livesändningar av sport, bland annat engelsk fotboll (Champions League och Premier League) på Sky och BT, men även i andra länder. Vi fick se exempel på detta där kodeken Dolby AC-4 används för att överföra Atmos-ljud med liten bandbredd, samtidigt som det blir lättare för utsändarna att växla mellan olika kommentatorsspråk.

Stopp ett tag, vad är Dolby Atmos egentligen?

Dolby Atmos kallas för ett så kallat objektbaserat ljudformat. Det innebär att ljuden inte längre mixas för ett specifikt antal kanaler eller högtalare, utan snarare överförs med metadata – X-, Y- och Z-koordinater som anger var ljudeffekterna finns i en tredimensionell ljudbild.

Med Atmos har det även blivit möjligt att placera högtalare i taket – så kallade höjdkanaler – för att få en ännu mer omslutande ljudbild. Det klassiska ljudet av en helikopter kan låta mycket mer realistiskt när ljudet faktiskt passerar ovanför våra huvuden.

I London fick vi bland annat prata med Nick Fry (Picture Shop), ljudproducenten bakom den prisbelönta F1-dokumentärserien Drive to Survive på Netflix. Han visade hur tekniken gör det möjligt att flytta ljudeffekterna i ett tredimensionellt rum på skärmen, mellan de många Genelec-högtalarna i studion, och hur detta sedan kan återges hemma hos lyssnaren.

Systemet ger stora kreativa möjligheter, producenterna kan välja att placera dig mitt på läktaren när F1-bilarna susar förbi – eller mitt i förarsätet om de vill!

Nick Fry på postproduktionsstudion Picture Shop ligger bakom den imponerande Atmos-ljudmixen i F1-dokumentären ”Drive to Survive”. (Foto: Dolby Europe Ltd.)

Det kanske bästa med Atmos är att systemet är skalbart. Genom stöd för upp till 128 kanaler och 64 individuella högtalare kan ljudmixen och panoreringseffekterna från studion återskapas naturtroget i små och stora rum, från små ”hemmabiogrottor” till enorma biografsalar med hundratals stolar. Inte nog med det: metadata kan också användas för att ge en mer realistisk surroundeffekt när man lyssnar med hörlurar (så kallad Dolby Atmos binaural mix).

Det är viktigt att poängtera att Dolby Atmos i sig inte nödvändigtvis garanterar ett bra ljud. Ljudet skapas av artisterna och de kreativa hjärnorna i studion. Vad Dolby bidrar med är verktygen för att programmera ljudet, transportera signalerna och återskapa ljudupplevelsen hemma i vardagsrummet.

Vårt besök var ju ett evenemang i Dolby-regi, men vi får inte glömma att det finns konkurrerande format som kan åstadkomma liknande effekter, inklusive DTS:X från Digital Theater Systems.

Poängen är att 3D-ljudformat som Dolby Atmos ger stora kreativa möjligheter, som kan återges hemma hos lyssnarna betydligt mer exakt eller bättre än tidigare, med god hjälp av positionella metadata.

Med tanke på utvecklingen inom AR (Augmented Reality) och VR (Virtual Reality) har vi nog bara sett början på vad 3D-ljud kan användas till!

Med hjälp av programvaran Dolby Atmos Renderer (tillgänglig för bland annat Avid ProTools) kan ljudteknikerna flytta runt ljudeffekten som de vill, med hjälp av musen eller joysticken. (Foto: Dolby)

Atmos för musik (Dolby Atmos Music)

De senaste åren har Dolby Atmos också fått ett starkt inflytande på musiken. Under vårt besök i London fick vi besöka Abbey Road Studios – där ett stort antal högprofilerade musikproduktioner nu spelas in, mixas och remixas i Dolby Atmos-format.

Den legendariska studion grundades 1931 som den första dedikerade inspelningsstudion i världen och har skapat ett antal ikoniska bästsäljare. Omslagsbilden till Beatles-albumet ”Abbey Road” togs på övergångsstället strax utanför. Filmmusiken till Indiana Jones och Star Wars har spelats in här. Världsberömda artister spelar fortfarande in musik varje vecka, plus filmmusik och påkostade gaming-produktioner. Vi kunde svära på att vi såg ett par välbekanta ansikten i matsalen …

I studiorna fick vi se och höra hur ljudteknikerna arbetar när de mixar ett Atmos-soundtrack för musik, film och TV. Spelfilmer mixas vanligtvis i en större studio med upp till 44 aktiva Dynaudio-monitorhögtalare, medan det är vanligt att man gör en ”närfältsremix” med B&W-högtalare innan man släpper ljudet till streamingtjänster, TV och Blu-ray.

Dolby Atmos – nu även i bilen

Den kanske mest spännande utvecklingen sker inom Dolby Atmos för bilar. Flera biltillverkare, inklusive Mercedes, Nio, Polestar och Volvo, har introducerat Atmos-kompatibla ljudsystem i sina bilar. Detta är resultatet av en längre tids utveckling av Dolby.

Andreas Ehret har ansvarat för projektet och visade oss bland annat en Volvo XC60-projektbil som de hade modifierat med särskilda höjdhögtalare (7.1.4-system) och tillhörande ljudbehandling.

När man spelar Atmos-ljudspår för bilar är det viktigt att inte bara återge ljudet från studion utan även att kunna optimera och anpassa ljudet för både förare och passagerare. Annars hamnar ju ”sweet spot” någonstans i mitten av bilen, där handbromsen brukade sitta!

I bilstereosystem har det länge varit vanligt att ha en form av virtuell 3D-surroundeffekt – med varierande framgång. Men nu när 3D-ljudet redan finns med i den Atmos-mastrade inspelningen blir det en helt annan sak.

”Rocket Man” på max

Inne i Volvon fick vi bland annat höra Elton Johns Rocket Man, en av de första låtarna som officiellt remastrats i Dolby Atmos-format. Och det lät genast inspirerande! Eltons röst är större i fronten, refrängen kommer från alla håll, pianot, trummor och bas går djupare och fyller kupén på ett helt annat sätt – mer ”live” – ​​än den traditionella stereoinspelningen, medan klangfärgen – själva soundet – är troget mot originalet från 1972.

En del kommer nog ändå tycka att man inte ska mixtra för mycket med sådana här klassiker. Det var därför minst lika intressant att höra nya inspelningar som Billie Eilishs Oxytocin, som visar att det finns mycket i Atmos-formatet även för musik.

Atmos-formatet kommer att spela en viktig roll i flera kommande bilmodeller, inklusive Mercedes EQE, Volvo EX90, Polestar 3, Nio ET7 och Lotus Eletre, så håll utkik efter fler ljudtester inom en snar framtid!

Dolby Atmos i bil. (Foto: Dolby Europe Ltd)
Läs också Så blir ljudet i Volvo EX90 Med hela 25(!) Bowers & Wilkins-högtalare och Dolby Atmos-surroundljud, Volvo EX90 bhuda på en musikalisk resa utöver det vanliga.

Dolby Cinema: Fram med popcornen!

Den häftigaste bildupplevelsen fick vi när vi besökte den offentliga biografen Cinema i Power Station i Battersea utanför London. Detta är en lyxig, Dolby Cinema-certifierad biograf, vilket innebär att den använder en specialutvecklad projektoruppsättning bestående av dubbla Christie 4K-laserprojektorer. Många av filmtitlarna som visas är mastrade i Dolby Vision.

Vi fick en kort demo från Top Gun: Maverick, där Tom Cruise gör ett par otroliga flygstunts i Mojaveöknen. Och utan att överdriva är detta förmodligen den grymmaste bildkvaliteten undertecknad någonsin har sett på en bioduk!

Med betydligt större kontrast och en djupare svärta än man är van vid att se från vanliga bioprojektorer, uppbackad av ett brutalt och klockrent ljudsystem, var detta en adrenalinfylld upplevelse. Helt klart en värdig konkurrent till IMAX, och även om bildformatet (2,4:1) kanske inte är lika uppslukande som IMAX-skärmarna (1,9:1), gav det definitivt mersmak. Det skulle absolut vara spännande om vi fick se en riktig Dolby-biograf även här i Norden!

 

Sammanfattningsvis skulle vi inte vilja påstå att besöket i London bjöd på några banbrytande nyheter. För oss som redan känner till Dolby bidrog det framför allt till att bekräfta intrycken vi redan fått, nämligen att:

  1. Dolby har en stark position på ”insidan” av musik- och filmindustrin
  2. Producenter och ljudtekniker älskar de kreativa möjligheterna som Atmos ger
  3. Musik i Dolby Atmos-format har potential att låta riktigt intressant
  4. Din nästa bil bör ha ett Dolby Atmos-kompatibelt system.

PS: Dolby säger att när Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One går upp på bio senare i sommar (premiär den 12 juli) så blir det den 500:e filmen som produceras med Dolby Vision och Dolby Atmos.

 

Läs vidare
Exit mobile version