Enligt företaget är detta världens första riktigt skalbara ljudformat av nästa generation. Auro-CX är designat för att leverera högupplöst, fullskaligt 3D-ljud, samtidigt som det använder mindre lagringsutrymme och färre steg i kodningen än befintliga kodekar.
Auro-CX skalar efter behov
Det nya formatet skalar både ordlängd (bitdjup), samplingsfrekvens och antal kanaler/objekt i en enda dataström. Det gör att avkodaren kan extrahera precis vad den behöver, oavsett om det är 48, 96 eller hela 192 kHz. Endast en ström krävs alltså, oavsett önskad kvalitet och antal kanaler i andra änden.
Därmed kan innehållsleverantörer streama till allt från kräsna audiofiler med gigantiska hemmabiosystem, till vanliga användare med enkla TV-högtalare – utan ytterligare kodning. Bara genom att skala ner kvaliteten.
3D-ljud i världsklass?
Dessutom hanterar Auro-CX ljudobjekt som krävs för ”uppslukande” (immersivt) surroundljud, i samma bitström. De hävdar att konkurrerande format (som Dolby Atmos / DTS:X) måste extrahera objekten från en 7.1-basmix, och att när man lägger till höjdkanaler påverkar detta den övergripande ljudkvaliteten. Speciellt i höjdkanalerna.
Auro gör det annorlunda, genom att integrera objekten direkt i en mycket större 13.1-mix. Detta ska ge en mycket bättre ljudkvalitet, när man lyfter höjdinformationen genom att lägga till extra höjdkanaler till en 7.1-ljudbild. Resultatet är en mycket mer exakt approximation av skaparens intention.
Kort sagt, Auro-CX levererar 3D-ljud i precis den kvalitet du behöver och vill ha, anpassat efter ditt system. Oavsett om du är en kräsen entusiast eller en vanlig konsument. Det återstår att se om kodeken håller vad den lovar.
Mer info: auro-3D.com