Spelåret 2023 var ett av de mest händelserika lanseringsåren för spelmediet på länge. Det svämmade verkligen över av fantastiska speltitlar. Och visst ska man inte klaga på ett lyxproblem, men det var (nästan) på gränsen till att bli för mycket av det goda!
2024 kommer inte heller att bli ett dåligt spelår, dock finns det i skrivande stund ingen uppenbar vinnarkandidat till utmärkelsen ”GOTY” (Game of the Year) så som det såg ut på våren för ett år sedan. Där The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom var en klar favorit – ett spel som bara det var skäl nog att köpa en Nintendo Switch, eller uppgradera till den nya OLED-versionen.
Utmanaren som slutligen petade ner Zelda från pinnen var Larian Studios Baldur’s Gate 3. En revolutionerande spelutgåva, och en lansering som gav nytt liv till den klassiska CRPG-genren (computer role-playing game) och även satte en ny kvalitetsstandard för RPG-spel.
Lustigt nog orsakade spelet faktiskt oro bland flera spelutvecklare, av vilka några trodde att den kritikerrosade Dungeons & Dragons-adaptionen satte orealistiska förväntningar på rollspelsgenren, och att detta kunde vara skadligt för spelindustrin.
En välkommen följetong in i spelåret 2024 är just att mindre kända spelstudior och utvecklare överraskar med oväntade spelpärlor. För medan jättarna investerar svindlande summor i gigantiska spelsatsningar, och köper upp utvecklare för att bygga ett imperium (som Microsoft gör med sin Xbox Game Pass-satsning), så ser man samtidigt att indieutvecklarnas inflytande blir allt större.
Det är därför vi börjar den här listan med vad som potentiellt är årets största överraskning, nämligen ett unikum till indiepärla:
Balatro!
Balatro är ett ”poker-themed roguelike deck-building”-spel. Genrebeskrivningen är lika originell som speltekniskt intrikat. ”Roguelikes” är en RPG-undergenre där varje nivå eller bräde är ”procedurgenererad”, vilket innebär att spelvärlden genereras utifrån en data-algoritm, definierad av externa ramverk för vad som ska vara möjligt i spelet.
Om du har spelat titlar som Dead Cells, Returnal, Spelunky, The Binding of Isaac eller klassiska ”Dungeon Crawler”-spel, då är du förmodligen bekant med konceptet. Annars finns också de procedurgenererade världarna i Minecraft, som bygger på samma teknologi.
Det faktum att spelet har införlivat procedurgenererade bräden gör Balatro till något helt unikt – här bidrar ett hav av potentiella möjligheter och utfall till att ingen omgång är den andra lik!
Premisserna är ganska enkla: Du spelar en variant av Poker, och måste försöka sätta ihop de bästa möjliga korten för att få högsta möjliga poäng. Dessutom kryddas detta med en rad roliga mekaniker: du kan bygga upp och manipulera din egen unika kortlek, köpa jokrar, kortpaket, ”tarot cards” och andra specialkort som ger bonuseffekter som multiplicerar poängsumman.
The poker roguelike. Balatro is a hypnotically satisfying deckbuilder where you play illegal poker hands, discover game-changing jokers, and trigger adrenaline-pumping, outrageous combos.”
Det gäller alltså att sätta ihop de bästa (och mest kreativa) kombinationerna av kort med höga poäng, med bonusar som ger dig största möjliga utdelning. Om du får kläm på detta kommer dina poäng att gå upp i lågor – bokstavligen talat!
Balatro är utvecklat av en kille, en kanadensisk spelutvecklare som går under namnet LocalThunk. Redan inom en månad hade spelet sålt fler än 1 miljon exemplar.
Balatro är tillgängligt nu på PC/Mac (Steam), PS5, Xbox Series X/S, Nintendo Switch – det förväntas även lanseras för mobil/surfplatta.
Rise of the Ronin
Rise of the Ronin är det senaste spelet från Team Ninja (Ninja Gaiden, Nioh). Spelet innebär en ny riktning jämfört med deras tidigare ”souls-likes”. Den här gången har de tagit sig an Edo-perioden i Japan, samtidigt som de har utforskat en ny riktning vad gäller gameplay-tekniken och gjort spelet mer tillgängligt för fler spelare.
Embark on an epic journey across war-torn 19th-century Japan in this combat-focused open-world action RPG from Team NINJA, the veteran studio behind Nioh and NINJA GAIDEN.”
Spelet påminner faktiskt en del om det kritikerrosade Ghost of Tsushima (också exklusivt för Playstation) och i mindre utsträckning om Team Ninjas tidigare titlar. Det som har förts vidare från Nioh-spelen är de tekniska kontrollerna, med olika ”stances” och ett kontrollsystem som kräver att du sätter dig ner och övar på kombinationer av olika inouts, för att tillfoga fienden verklig skada. Och precis som i FromSofts Sekiro och Bloodborne är det ”angrepp är bästa försvar” som gäller.
Förutom att ersätta mytiska varelser, övernaturliga element och gigantiska bossar med mer realistiska fiendetyper och miljöer, har spelet också gjorts mer tillgängligt. Till skillnad från andra souls-likes går det att växla mellan olika svårighetsgrader.
’Dawn’, ’dusk’ och ’twilight’ är spelets svar på easy, medium och hard. Dessutom är spelet mycket mer förlåtande när det kommer till att ge dig checkpoints, och genom att låta dig gå i andra riktningar, levla upp din karaktär och uppgradera rustningar och vapen om du skulle fastna i en svår boss fight.
Rise of the Ronin liknar därför mer ett typiskt Assassin’s Creed-spel (på ett bra sätt) än ett jättesvårt souls-like-spel. En trevlig utveckling för Team Ninjas tycker vi. När Nioh-spelen var så svåra att känslan av att bemästra dem var nästan ouppnåelig.
Rise of the Ronin är tillgängligt på Playstion 5.
Kommande spel vi ser fram emot!
S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl
Ett förstapersons survival horror-spel utvecklat i Unreal Engine 5. En efterlängtad uppföljare i den välkända Stalker-serien. Handlingen utspelar sig i en öppen värld centrerad kring ett postapokalyptisk Chornobyl, och kombinerar skjutspel med RPG-element. Utvecklat av den ukrainska spelstudion GSC Game World (kända för Stalker-spelen och RTS-serien Cossacks).
Det senaste spelet i Stalker-serien lanseras den 5 september 2024 på PC (Steam, Epic Games Store, Xbox Store) och Xbox Series X/S.
Avowed
Action-RPG från veteranerna på Obsidian Entertainment. Avowed utspelar sig i samma universum som deras kritikerrosade CRPG-titel Pillars of Eternity. Och från vad vi har sett ser spelet ut som en mer färgsprakande version av Skyrim. Vi hoppas att Obsidian kan återskapa magin i sina tidigare spel, speciellt den mästerliga kombinationen av öppen värld, spännande dialogval och klassisk RPG-mekanik, som i deras magnum opus: Fallout New Vegas.
Avowed förväntas lanseras hösten 2024, men har ännu inte fått något officiellt datum. Spelet kommer till PC och Xbox Series X/S.
Vilket är ditt favoritspel hittills i år?
Lämna en kommentar nedan.