Xbox-producent Microsoft har inte ens hunnit punga ut sina nästan 69 miljarder dollar för spelbolaget Activision Blizzard, och redan följer Sony efter med uppköp av Bungie. Visserligen för den mycket lägre summan på 3,6 miljarder dollar – dock ändå ett viktigt led när nu gaminghistoriens nästa kapitel skrivs.
Viktiga spel på båda sidor
För den oinvigde betyder det att Microsoft har säkrat sig ensamrätten på bolaget bakom spel som Call of Duty, Guitar Hero, World of Warcraft, CandyCrush samt Tony Hawk-spelen. Som troligen kommer betyda att du behöver en Xbox-konsol eller en gamingdator med Windows för att kunna spela dessa spel.
Sonys kontring innebär för dem, bland annat, att de har säkrat sig Destinyspelen. Som man kan anta betyder att de så småningom kommer försvinna från Xbox-plattformen.
Du kan komma att behöva båda konsolerna
På kort sikt är det dåliga nyheter för konsolgamers som spelar spel från båda läger. Det kan nämligen betyda att man behöver både Xbox och PlayStation. Och med leveransproblemen vi står inför på halvledarmarknaden, är både Xbox Series X och PlayStation 5 nästan konstant borta från allt som heter butikhyllor. Som igen betyder att de tidvis har gått för hissnande summor på privatmarknaden.
Detta innebär att du kan behöva punga ut 15–20 000 kronor – om inte mer – för båda konsolerna.
Är konsolmarknaden på väg att ändras?
På lite längre sikt är det inte alls säkert att det behöver betyda så mycket för plånboken. För vem säger att vi måste äga konsolerna i framtiden alls?
Det är mycket möjligt att gaming kommer få en helt ny affärsmodell, genom att man hyr istället för att äga. Microsoft har redan sin prenumerationstjänst Xbox Game Pass, där du betalar en månadsprenumeration för att få obegränsad tillgång till de viktigaste spelen. Motsvarande tjänst hos Sony heter PlayStation Plus.
Tjänsterna kostar +/- 135 kronor i månaden. Det är ingenting som hindrar att både Microsoft och Sony kan erbjuda en konsol i posten, för en extra månadskostnad, på samma sätt som vi har bekantat oss med det från kabel- och satellit-TV-leverantörerna. Dessutom blir detta i så fall endast för de mest inbitna spelarna, som önskar vara garanterade den allra bästa spelprestandan, i full 4K-upplösning med 60-120 bildramar per sekund (fps). Övriga kommer inte behöva konsolen överhuvudtaget.
Spel-streaming
Det mest sannolika är ändå att streaming blir framtiden, även i spel. Marknaden är redan ordentligt igång, och kommer förmodligen att fortsätta att växa sig ännu större i framtiden. Du behöver faktiskt strängt taget varken Xbox eller PS5 för att spela de nyaste och bästa spelen.
Ultimate-prenumerationen i Xbox Game Pass-tjänsten låter dig nämligen streama spel både till Xbox och PC/Mac och i tillägg mobila enheter. Då får du ytterligare extra datorkraft från ett externt, ihopkopplat Xbox Series X-nätverk, och kan därmed få bättre prestanda än om spelet kör uteslutande lokalt på sin egen enhet. Om du då känner dig nöjd med Full HD och 60 fps, som är gränsen, för att hålla förseningar och responstid på nere på ett minimum.
Sony erbjuder något liknande, med Remote Play. Tjänsten, som är gratis, låter dig spela PlayStation-spel på både mobila enheter och PC/Mac.
Därmed är allt du behöver för att kunna spela spelen från Microsoft och Sony en dator eller mobiltelefon, oavsett om de inte är tillgängliga på varandras konsoler.
Det enda PC-spelare behöver i tillägg för att uppleva konsolspelen som de är tänkta att spelas, är en kontrollenhet till Xbox och PS5 som kopplas trådlöst till datorn via Bluetooth.
Google och Nvidia
När vi först är inne på spelstreaming får vi inte glömma övriga tjänster, som Google Stadia och Nvidia GeForce NOW, som båda erbjuder spelande via både mobila enheter och direkt i Smart-TV-appen, på kompatibla TV-plattformar. Båda tjänsterna låter dig låna extern datorkraft från ett datornätverk, så att du kan spela med mycket högre prestanda än din enhet klarar av på egen hand.
Toppkonsolerna är inte passé
Oavsett om det finns lösningar för att spela alla spelen själv utan konsolerna, kommer de riktiga storspelarna – och då inte minst tävlingsspelare – önska att spela från konsol. Då pratar vi de dyraste flaggskeppsmodellerna, som ju är vad som krävs för att få ner responstiden till ett minimum. När en liten millisekund kan stå mellan liv och död, kan man bara godta det allra bästa.
För väldigt många av dessa spelarna är det ändå inget problem att flera spel splittras mellan Xbox- och PlayStation-konsolerna: De hade köpt båda i alla fall.