Ljud & Bild fyller 30 år

30 år med hifi, konsumentelektronik och ny teknik

SE LB 30years

SE LB 30years

Dagens Ljud & Bild började i Norge som en tidning för alla som hade en parabol de var tvungna att ställa in – med det skönklingande TV/SAT/Hifi – men har sakta förändrats till ett nordiskt magasin på papper och på nätet.

Så här såg det första numret av den norska tidningen ut 1992.

För 30 år sedan fanns varken flatskärmar eller hemmabio. Då var en 28-tummare en stor TV – för att inte tala om en 32-tummare, som kostade ett par månadslöner. Ljudet kom från två högtalare i stereo och eftersom TV:n inte hade någon ljudutgång kopplades stereoanläggningen aldrig till TV:n.

Sedan dess har marknaden nästan revolutionerats av teknik ingen kunde föreställa sig 1992. På den tiden var TV:n lika djup som den var bred och hade en upplösning som var skrattretande låg jämfört med dagens 4K och 8K. Mobiltelefonerna kunde man bara ringa med och filmer var sådant man hyrde på VHS-kassetter i närmaste kiosk.

De första testerna till tidningen gjordes i vardagsrummen hemma hos journalisterna, som var en blandning av frilansare och fast anställda. Grundarna Cathrine och Richard Badendyck skapade tillsammans med Terje Johansen något som skilde sig mycket från den tidens typiska hifi-tidningar. Det fanns nästan ingen som testade TV-apparater och VHS-videobandspelarna var det ingen hifi-tidning som ens tog i med tång.

De första åren präglades av en okuvlig entreprenörsanda, med en salig blandning av TV, hifi och teknik. Och ofta tester av nya format och produktkategorier.

Eftersom surround fortfarande var ett okänt begrepp för många tog redaktionen tillfället i akt att skriva om det nya, som ingen på den tiden hade den blekaste aning om hur stort det skulle bli.

När DVD-spelaren kom 1997 började en ny era för både tidningen och marknaden. Intresset för hemmabio var till en början ljummet, men runt millennieskiftet exploderade efterfrågan och läsarna kunde helt enkelt inte få nog av hemmabiotester.

Tillsammans med TV, hifi och satellitkoordinater täckte tidningen, som nu bytt namn till Lyd & Bilde, ett stort behov av information. Läsarsiffrorna sköt i höjden.

Internet som vi känner det i dag fanns inte, så man var tvungen att läsa tidningar för att hitta alla råd och all information som nu för tiden är lätta att hitta på nätet.

Den första tiden hette tidningen Bild & Ljud Hemma i Sverige.

Millennieskiftet

I början av 2000-talet var hemmabio väletablerat och marknaden verkade omättlig.

Det gick inte att ta fel på läsarnas respons. De kunde helt enkelt inte få nog av tester av surroundförstärkare och surroundhögtalare. Så småningom även projektorer och flatskärmar. Inte den sorten vi ser i dag, med lövtunna ramar och många megapixlar i upplösning. På den tiden var flatskärmarna långt ifrån flata, upplösningen var löjligt låg och ljudet var ännu sämre än från de tjocka TV-apparaterna med bildrör.

Ungefär samtidigt skedde en revolution på fotomarknaden och plötsligt ville alla läsa om digitalkameror. Sådana började vi testa när 2 megapixlar var mycket i en kamera.

Det fick vi mycket skäll för av hifi-läsarna, som inte kunde förstå vad kameror hade i en hifi-tidning att göra, men sanningen är att L&B aldrig bara har varit en hifi-tidning. Den var och är en tidning och en webbplats för hemelektronik och ny teknik.

Kameramarknaden fick snabbt en äventyrlig tillväxt och läsarna följde efter med ett omättligt sug efter mer kunskap. Plötsligt mångdubblades kameramarknaden och blev en guldgruva för en bransch som alltid letar efter nästa stora sak att sälja till konsumenterna.

Det kom i slutet av 2000-talet, när mobiltelefonerna började få användbara kameror. Och alla vet vad som hände efter Apple lanserade iPhone 2007. Plötsligt skulle alla ha en ny mobiltelefon, med den bästa kameran som gick att hitta. Sedan dess har mobilen varit en viktig del av den redaktionella mixen. Som vid det laget även omfattade digitalkameror – och datorer, som behövdes för att få ut bilderna från kamerorna och in i en skrivare.

Återigen fick vi skäll av läsare som bara var intresserade av förstärkare och högtalare, men protesterna tystnade i takt med att antalet läsare ökade.

2003 kom tidningen ut på svenska och redaktionen utökades med svenska journalister. 2012 slogs den ihop med den äldre svenska tidningen med samma namn. Vid det laget hade vi journalister från tre länder och gav ut L&B i Sverige, Norge och Danmark.

L&B i Norden

Det gör vi fortfarande, men sedan dess har vi även etablerat Ljud & Bild på nätet och på finska i Finland, och vi har en engelskspråkig onlineversion som har haft en snabb tillväxt.

För 30 år sedan var läsarna intresserade av att hitta trovärdiga tester av TV och hifi. För 20 år sedan handlade det om hemmabio och flatskärmar. För 15 år sedan handlade allt om Blu-ray och för 10 år sedan efterfrågades kameror och mobiler.

I dag är läsarna intresserade av smarta hem och moderna TV-apparater, men de har inte tappat intresset för bra ljud. Hifi är alltid populärt och utgör tillsammans med TV ryggraden i L&B:s profil.

Därför ska vi fortsätta ge hifi-intresserade god läsning, även om de skäller på oss för att vi testar elbilar. Vi vet att de kommer att förlåta oss för det också.

För precis som vi vet de att allt i slutändan handlar om att ha kul, och det tänker vi fortsätta att ha i 30 år till.

 

 

 

 

Läs vidare
Exit mobile version