Willow-floppen kostade strömningsjätten 1,1 miljarder dollar

Disney+ "kastade bort" 1,13 miljarder på Willow-fiaskot.

Willow TOP 1536x863 1

Vissa hävdar att inget är så bra för ekonomin som ett riktigt krig – men för strömningstjänsterna längtar de förmodligen tillbaka till det extraordinära pandemitillståndet, med stängda biografer, kulturutbud, social distansering, hemmakontor och lockdown.

Coronakrisen var nog lite traumatisk och utmattande för många av oss, och många sektorer inom näringslivet (inte minst resebranschen) gick igenom 2-3 mycket tuffa år. Men det fanns också de som tjänade riktigt bra med pengar under pandemin, t.ex. tillverkare av masker/självtester, privata sjukvårdstjänster och inte minst strömningstjänster.

Netflix, Disney+, HBO Nordic, Prime Video, Viaplay och Apple TV+ upplevde alla en riktig abonnemangsboom när människor runt om i världen satt ”inspärrade” bakom sina fyra väggar.

Läs också Corona-boost för Netflix Jobb hemifrån och coronakarantän har gett strömningsjätten en enorm tillväxt.

Strömningsjättarna ökade sin egen produktion av innehåll i proportion till abonnemangstillväxten, och budgetdisciplinen var tämligen slapp. Fokus låg på att få så många nya abonnenter som möjligt på bekostnad av konkurrenterna.

En av de serier som skulle ge tiotusentals nya abonnenter till ”nykomlingen” Disney+ (lanseras i USA i november 2019 och i Norden i september 2020) var återupplivandet av en kultfilm från 1980-talet: Willow.

 

Men som vi alla vet varar en pandemi (tack och lov) inte för evigt. Och sedan sommaren förra året har strömningsjättarna kämpat för att hålla uppe antalet abonnenter, skurit ner på innehållsproduktionen och till och med lanserat nya reklamfinansierade abonnemang.

Så sent som förra veckan meddelade Disney+ en nedgång på över 10 miljoner abonnenter under förra kvartalet, samt blodröda siffror i bokslutet; varefter VD (Bob Iger) meddelade kraftiga kostnadsnedskärningar, lansering av reklambaserade abonnemang, blockering av lösenordsdelning och en rejäl höjning av månadspriset.

Läs också Priserna på Disney+ höjs Prischock! Nu blir det dyrare att titta på dina Disney-favoriter.

När George Lucas och Ron Howard släppte äventyrsfilmen Willow 1988 blev den en mycket älskad kultklassiker.

Med Val Kilmer på steroider, eldiga Joanne Whalley Kilmer (hans exfru) och roliga Warwick Davis, mitt i ett äventyrligt universum, fängslade fantasyfilmen barn och tonåringar på 1980- och 90-talen.

Willow, säsong 1 (Foto: Walt Disney)

Med tanke på den 1980-talsnostalgi som har drabbat Hollywood de senaste åren (framför allt exemplifierad av Stranger Things) var det ingen överraskning att Disneykoncernen ville blåsa nytt liv i denna populära film.

Läs också Fungerar Willow-magin 2022? Disney försöker andas nytt liv i 80-talsklassikern.

Men serien Willow, som var ett slags direkt uppföljare till originalfilmen, föll varken kritikerna eller dagens krävande strömningspublik i smaken. Det var en direkt flopp för Disney+, och en mycket kostsam sådan.

Som vi skrev i vår recension:

Vi gissar att Willow förmodligen kommer att hitta sin publik, både bland nostalgiska fyrtioåringar och bland de yngsta. De lite äldre kommer nog att tycka att serien är mer fascinerande underlig, lite som en dinosaurie som förirrat sig in i vår tid.

Serien kämpar i hög grad mellan behovet av att bevara originalfilmens magi, stil och atmosfär, samtidigt som den lite krampaktigt försöker framstå som (woke-aktigt) modern. 3 stjärnor.

Disney+ lade ner Willow redan i mars i år; knappt två månader efter det sista avsnittet av säsong 1.

Nu avslöjar finanstidningen Forbes att Disney spenderat över 1,1 miljarder kronor (105,9 miljoner dollar) enbart i produktionskostnader på Willow – och fiaskot är fullbordat.

Inte ens en engagerad Warwick Davis kunde rädda ”Willow” (Foto: Walt Disney)

Champagnefesten är definitivt över för strömningstjänsterna. I samband med kvartalsrapporten förra veckan, tillkännagav Disney-chef Iger dramatiska nedskärningar:

Looking to Disney’s entertainment studios, we’re focused on improving the quality of our films, and on better economics, not just reducing the number of titles we release, but also the cost per title.

En av de strömningstjänster som har drabbats hårdast av innehålls- och kostnadsnedskärningar är den nyligen konsoliderade HBO Max; faktiskt så hårt att nytt (intressant) innehåll knappt lanseras längre.

Läs också Nedlagd! Efter bara två säsonger av krimnoir-dramat Perry Mason drar HBO Max ur pluggen.

En sak är säker, strömningsmarknaden befinner sig i en omställningsperiod, där det för närvarande finns både överproduktion av innehåll och för många aktörer på marknaden. Vi förväntar oss en stark konsolidering under de kommande 2–3 åren. Detta kommer oundvikligen att leda till färre nya titlar, men (förhoppningsvis) mer fokus på kvalitet snarare än kvantitet. Se upp Netflix!

Läs vidare
Exit mobile version