Ted Sarandos är en av Netflix två toppchefer. I går talade han på den så kallade Cannes Lions reklamfestival, där han bekräftade ett uttalande som Netflix redan gjorde i april månad: Netflix kommer inom en snar framtid att delvis reklamfinansieras.
Under första kvartalet 2022 tappade streamingjätten 200 000 prenumeranter globalt, och anledningen är enligt Sarandos att Netlix har blivit för dyrt för en hel del användare:
”Vi har tappat ett stort kundsegment, vilket är folk som säger,”Netflix är för dyrt för mig, men jag har inget emot reklam ”, sa Sarandos till podcastvärden Kara Swisher på scenen i Cannes. Han fortsatte:
– Därför lägger vi nu till en ny prenumerationstyp. Netflix som vi känner det idag får inte reklam, men vi lägger till en ny produkt för dem som säger: ”Jag vill ha ett lägre pris och då ser jag på reklam.”
Det är första gången som Netflix är på plats på den internationella reklamfestivalen i Cannes, och Netflix-chefen bekräftar att streamingjätten har samtal med potentiella reklampartners, skriver The Hollywood Reporter.
Netflix är inte ensamma om att arbeta med en ny reklamfinansierad prenumerationstyp. Det gäller även till exempel Disney+, som är på väg med ett billigt abonnemang, där innehållet avbryts en gång i timmen med fyra minuters reklam.