Ända sedan corona-lockdown börja breda ut sig i februari/mars har biografmarknaden (vid sidan av turistnäringen) varit en av de hårdast drabbade branscherna.
Det började så smått med att storfilm efter storfilm meddelade att de flyttade fram biopremiären i ett par veckor eller månader, först av dem alla var den 25:e James Bond-filmen.
No Time to Die skulle ursprungligen ha haft premiär den 2 april i år, men blev uppskjuten till 12 november. Förra veckan meddelade MGM/Universal att 007 flyttas fram till 2 april 2021.
Med en produktionskostnad på vansinniga 2 miljarder kronor (!) vågar inte filmbolaget chans på en svajig biomarknad som präglas av stängda biografer och begränsad kapacitet på grund av smittorisk. Därför skjuts premiären upp ytterligare.
Filmbolagen använder sig nu av möjligheten att förkorta det exklusiva biofönstret, nyligen pressade NBC Universal ner biofönstret från 75 till 17 dagar! Observera att detta inte är någon tillfällig lösning så länge corona-pandemin rasar, nej det nya avtalet är av permanent.
Disney, som lanserade sin egen streamingtjänst Disney + i Norden den 15 september, hoppade över biopremiären av en av deras dyraste filmer, Mulan, och släppte den exklusivt (som betalfilm) på Disney+ den 4 september.
I dag följer Disney upp detta genom att lansera en annan av sina storfilmer direkt på Disney+.
Disney/Pixars Soul, med Jamie Foxx i huvudrollen, lyfts bort från biograferna (på de marknader där Disney+ finns) och släpps i stället exklusivt på Disney+ den 25:e december.
Disneys PR-byrå i Norden har i dag bekräftat att filmen kommer att finnas tillgänglig som en del av det ordinarie abonnemangsutbudet och inte (som Mulan) en film som abonnenterna måste betala extra för.
I pressmeddelandet från underhållningsjätten säger VD Bob Chapek: ”We are thrilled to share Pixar’s spectacular and moving ‘Soul’ with audiences direct to Disney+ in December. A new original Pixar film is always a special occasion, and this truly heartwarming and humorous story about human connection and finding one’s place in the world will be a treat for families to enjoy together this holiday season.”
Disney+ lanserades i USA den 12 november förra året och har redan passerat 60 miljoner abonnenter och 10 % av hushållen i Norden. Disney+ har innehåll från företagets ikoniska varumärken Disney, Pixar, Marvel, Star Wars och National Geographic, samt originalinnehåll gjort exklusivt för Disney+, bland annat filmer, serier, dokumentärer och olika kortformat.
En annan storfilm som en hungrig filmpublik väntar på är återföreningen med Maverick (Tom Cruise) i Top Gun: Maverick. Filmen var ursprungligen planerad att ha sin världspremiär den 26 juni. Efter corona-utbrottet flyttades premiären fram till 23 december i år.
Den senaste uppdateringen är nu att Top Gun: Maverick har premiär först 2 juli 2021!
Den enda storfilmen vi har kunnat se på bio sedan i sommar är Christopher Nolans enastående, men väldigt kaotiska, Tenet. Till och med inspelningen av Indiana Jones 5 har skjutits upp till ”någon gång nästa år”.
Biobranschen är så hårt drabbad att vissa nu ifrågasätter om Covid-19 kommer att ta livet av, eller åtminstone radikalt förändra, biomarknaden för alltid. En sak är säker, pandemin och den efterföljande lockdown har inneburit en guldgruva för streamingtjänster som Netflix och Disney+.
Som en direkt följd av att James Bond-filmen skjutits upp ännu en gång har ett av världens största bioföretag, Cineworld, bestämt sig för att stänga sina biografer.
Beslutet innebär att så många som 543 biografer kommer att stängas redan nu i veckan i Storbritannien, Irland och USA. När de öppnar igen (och hur många av dem) är det ingen som vet, men det blir förmodligen inte på den här sidan nyår.
Frågan vi ställer oss är: Om lockdown drar ut ännu mer på tiden, vad kommer Disney (och andra filmbolag som Paramount) att göra med sina kommande storfilmer, till exempel Black Widow (som egentligen skulle ha haft premiär den 1 maj i år)? Direkt till Disney+ som betalfilm?