Disney ifrågasätter biodistribution

Disney skakar själva fundamentet för biografernas exklusiva filmmonopol.

Black Widow 1 1267x713 1

Sedan coronapandemin drabbade världen som en tsunami för ungefär ett år sedan har biografbranschen varit en av de hårdast drabbade.

Som vi redan har skrivit om i otaliga artiklar har storfilm efter storfilm antingen skjutits upp (gång på gång) eller flyttats från biodistribution till strömningsbolagen. Nu kommer högste chefen för The Walt Disney Company med ytterligare en hård spik i kistan för en redan hårt drabbad industri.

Läs också James Bond flyttas igen Ännu en gång flyttas premiären av den 25:e Bond-filmen fram.

Deadline rapporterar att Disneys VD Bob Chapek gjorde följande uttalande vid en investerarkonferens i måndags:

The consumer is probably more impatient than they’ve ever been before, particularly since now they’ve had the luxury of an entire year of getting titles at home pretty much when they want them. So, I’m not sure there’s going back. […] Consumers are impatient for releases, because they’ve had the luxury of an entire year of getting titles at home.

Mulan (Foto: Walt Disney)

Efter att ha lanserat sin egen streamingtjänst har Disney varit ett av filmbolagen som tryckt på hårdast för att få sina titlar tillgängliga via streaming under tiden som biograferna har nedstängda.

Läs också Mulan-premiär på Disney+ En Disneys största filmpremiärer i år, Mulan, släpps nu direkt på strömningstjänsten Disney+

Först ut var med Artemis Fowl, som släpptes direkt på Disney+ efter att biograferna stängdes. En av förra årets största Disney-releaser, Mulan, fick biopremiären uppskjuten gång på gång tills den slutligen lanserades som betalfilm exklusivt på Disney+. Efter detta släppte Disney även Soul (som var tänkt att rädda julförsäljningen för det fåtal biografer som fortfarande var öppna) exklusivt på Disney+.

Läs också Chockbesked till biograferna: Soul släpps direkt på Disney+! 2020 kan inte betraktas som något annat än ett ”annus horribilis” för biokedjorna – nu slår Disney ännu en spik i kistan.

Redan i augusti blev det känt att filmbolaget NBC Universal pressade världens största biokedja, amerikanska AMC, att förkorta fönstret för exklusiv visning i biografer från 75 till 17 (!) dagar. Detta innebär att filmbolagen från och med nu kan lansera en film på Blu-ray, VoD och/eller strömningstjänster redan 17 dagar efter biopremiären.

Gal Gadot i ”Wonder Woman 1984” (Foto: Warner Bros.)

En annan stor film från Warner Bros. som fick sin biopremiär flyttad flera gånger var Wonder Woman 1984. Till sist bestämde sig Warner sig för att släppa filmen direkt på sin egen streamingtjänst HBO Max, samma dag som filmen gick upp på ett fåtal utvalda biografer i USA. Här hemma släpps Wonder Woman 1984 på HBO Nordic om tre veckor.

Läs också Gal Gadot flyr till HBO När Corona-pandemin fortsätter härja och många biografer har stängt, släpps storfilm efter storfilm direkt på strömningstjänsterna.

Disney har även megablockbustern Black Widow bland kommande releaser. Marvel-filmen med Scarlett Johansson i huvudrollen har (hittills) skjutits upp tre gånger. Ursprungligen skulle vi få se Johansson kick ass maj förra året. Nu är biopremiären satt till 7 maj i år – vilket vi knappast tror blir verklighet.

Det har länge funnits rykten om att Disney överväger att släppa Black Widow direkt på Disney+. Variety rapporterar dock att Marvel-chefen Kevin Feige å det starkaste motsätter sig en strömningspremiär. I slutändan är det dock pengacheferna på Disney som bestämmer om de ska minimera förlusterna och rädda de intäkter som går att går att rädda. Att ha en storfilm ”liggande på is” kostar företaget miljoner varje månad.

 

Biobranschen är så hårt drabbad att vissa nu ifrågasätter om Covid-19 kommer att ta livet av, eller åtminstone radikalt förändra, biomarknaden för alltid. En sak är säker, pandemin och den efterföljande lockdown har inneburit en guldgruva för streamingtjänster som Netflix och Disney+.

Huruvida corona blir nådastöten för biograferna återstår att se, men med filmföretag som trycker på att krympa det exklusiva ”biofönstret” och beslut att släppa sina storfilmer direkt på sina egna strömningstjänster (som Disney+ och Paramount+), kommer biokedjorna att få det tufft.

När en krävande publik, över hela världen, väl har vant sig vid att kunna titta på storfilmerna direkt på sin egen TV, samtidigt som de har (en mindre) biopremiär, är frågan om det går att ”pressa tillbaka tandkrämen i tuben igen” efter corona.

Med det sagt vill Disney inte (helt och hållet) bryta med biobranschen:

But we certainly don’t want to do anything like cut the legs off a theatrical exhibition run.

Det kan Chapek mycket väl ha rätt i, men här försöker han faktiskt sitta på två stolar samtidigt. Han vill inte klippa banden till filmindustrin så länge de tjänar på en hybridlösning (samtidig lansering av filmer på strömningstjänster och på bio film). Frågan är bara om en sådan hybridlösning sakta men säkert utarmar biobranschen?

Disneys kommande animerade film, Raya och den sista draken, har biopremiär den 5:e mars – samma dag som filmen släpps som pay-per-view-film på Disney+ i USA. Så mycket för att inte bryta med biobranschen …

Läs vidare
Exit mobile version