Vi lever i en tid av höga priser, och nu följer de internationella strömningstjänsterna efter med en abonnemangsform som är anpassad till de flesta människors mer begränsade plånbok.
Netflix har redan gjort det – nu följer Musse Pigg & Co efter.
Idag lanserar Disney+ Norden nya abonnemang, där ett alternativ kommer att vara med reklam, medan två andra kommer att vara utan.
Detta ger konsumenterna möjlighet att välja en mer prisvärd abonnemangsform, och är något som Disney+ inför efter att VD Bob Iger under flera kvartal har noterat en kraftig nedgång i antalet abonnemang.
Hans van Rijn, VD för The Walt Disney Company Nordic & Baltic, säger i samband med lanseringen:
Idag tar vi nästa steg i utvecklingen av Disney+, med en mer flexibel abonnemangsmodell som inkluderar ett abonnemang med reklam till ett extremt konkurrenskraftigt pris. För första gången någonsin kan du få tillgång till hela vårt bibliotek, såväl som prisbelönta TV-program som The Bear, Disney+ original som The Kardashians och storfilmer som The Little Mermaid, för bara 59 kronor per månad. Junior-läget, för de yngsta tittarna, kommer alltid att vara reklamfritt.
Samtidigt finns det två helt reklamfria alternativ, ”Standard” och ”Premium”, för de tittare som föredrar det. Jag är förväntansfull och stolt över vårt nya erbjudande till den nordiska marknaden.
Det utökade erbjudandet ger kunderna möjlighet att streama Disneys omfattande arkiv från 59 kronor per månad.
Detta inkluderar exklusiva originalserier, storfilmer och ”binge-värda” serier, skräddarsydda efter deras strömningspreferenser.
Kunderna kommer att kunna välja mellan följande tre abonnemangsplaner för Disney+:
Standard med reklam | Standard | Premium | |
Se originalinnehåll, storfilmer och serier | ✓ | ✓ | ✓ |
Reklam | ✓ | ✗ | ✗ |
Abonnemangspris | Månad: 59 kr | Månad: 89 kr
Årligen: 890 kr |
Månad: 119 kr
Årligen: 1 190 kr |
Videokvalitet | 1080p full HD | 1080p full HD | 4k UHD & HDR |
Antal enheter | 2 samtidiga uppspelningar | 2 samtidiga uppspelningar | 4 samtidiga uppspelningar |
Nedladdningar | X | Upp till 10 enheter | Upp till 10 enheter |
Ljud | Upp till 5.1 surround | Upp till 5.1 surround | Upp till Dolby Atmos |
Efter två år av corona-boost försöker strömningstjänsten nu anpassa sig till en ny (strejkfri) marknadsverklighet.
Strömningstjänsterna längtar förmodligen tillbaka till det extraordinära pandemitillståndet, med stängda biografer, kulturutbud, social distansering, hemmakontor och inlåsning – när de alla upplevde en riktig abonnemangsboom när människor runt om i världen var ”inlåsta” bakom sina fyra väggar.
I proportion till abonnemangstillväxten ökade strömningsjättarna (som Disney+, Netflix, HBO, Prime Video, Viaplay och Apple TV+) sin interna innehållsproduktion, och budgetdisciplinen var relativt slapp.
Men som vi alla vet varar en pandemi (tack och lov) inte för evigt. Och sedan sommaren förra året har strömningsjättarna kämpat för att hålla uppe antalet abonnenter, skurit ner på innehållsproduktionen och till och med lanserat nya reklamfinansierade abonnemang.
Så sent som i mitten av augusti meddelade Disney+ en minskning med över 10 miljoner abonnenter under förra kvartalet, samt blodröda siffror i bokslutet, varefter VD (Bob Iger) meddelade kraftiga kostnadsnedskärningar, lansering av reklambaserade abonnemang, blockering av lösenordsdelning och en rejäl höjning av månadspriset.
Hur populärt ett annonsbaserat abonnemang blir i Norden återstår att se (vi noterar att norska mediebyråer inte har någon större tilltro till plattformen som en attraktiv reklamkanal), men att detta nu var ett måste på global basis står utom allt tvivel.