Disney kör solo med ny strömningstjänst

Från och med 2019 är det slut med Disney-filmer på Netflix.

Walt disney pictures logo

(Foto: Tillverkare)

Disney har meddelat att de från och med 2019 inte längre kommer att distribuera nya filmer till Netflix. I stället planerar filmjätten, som för övrigt är världens största underhållningsföretag, att starta sin egen streaming-tjänst. Den förväntas vara igång i USA någon gång under 2019 och ska försöka fånga de tittare som i allt högre grad slutat titta på traditionell TV och i stället bytt till digitala tjänster.

Genom att ha en egen tjänst hoppas Disney kunna generera högre vinster snarare än om de hyr ut sina filmer till tjänster som Netflix och andra.

”Streaming-tjänster ger Disney betydligt större kontroll över vårt eget öde på en marknad som förändras snabbt”, säger VD:n Bob Iger, som kallar företagets plan för en ”helt ny tillväxtstrategi”.

Aktien sjönk
Tyvärr togs inte nyheten om Disneys planer emot väl av aktiemarknaden, vilket ledde till att Disneys aktier sjönk med 3,8 procent. Netflix drabbades också av nyheten, enligt CNBC sjönk aktien med mer än fem procent.

Analytiker från Wall Street påpekar dessutom att marknaden för strömmande tjänster redan är mättad och att det krävs höga kostnader för att gå in på strömningsmarknaden, där konkurrenter som HBO och Amazon lägger miljontals dollar på egna produktioner enbart för online-distribution.

I dagsläget känner vi inte till vilka konsekvenser beslutet får på den nordiska marknaden där Netflix inte har samma exklusivitetsavtal som de har i USA. Det skulle dock inte förvåna oss om Disney på sikt rullar ut samma plattform över hela i världen och att vi därför får leta förgäves efter Toy Story 4 eller Frost 2 på Netflix eller Viaplay.

Klargörande
Netflix i Norden har uppmärksammat oss om att den nya satsningen i dagsläget enbart gäller den amerikanska marknaden. De har skickat oss följande citat från en amerikansk talesman:

”US Netflix members will have access to Disney films on the service through the end of 2019, including all new films that are shown theatrically through the end of 2018. We continue to do business with the Walt Disney Company globally on many fronts, including our ongoing relationship with Marvel TV. Our deals with Disney OUTSIDE the US remain exactly as is – it doesn’t have any impact on all Disney movies we may have under separate deals in those markets.”

Läs vidare
Exit mobile version