Microsoft gör sitt bästa för att försämra Windows 11

Vem vill inte ha en Start-meny med reklam för Microsoft-produkter?

Burnout At Work Occupational Burnout

I den senaste testversionen av Windows 11, där Microsoft kan testa nya funktioner och ändringar innan de rullas ut till alla användare, har testpiloter noterat något märkligt i Start-menyn. Något som bara kan kallas för reklam!

Närmare bestämt är det en funktion som ”uppmuntrar” användare som är inloggade med ett lokalt konto att istället logga in online. Det kan handla om att ”tipsa” om att använda Microsoft 365, att logga in på Onedrive för att komma åt sina filer utifrån, eller för att göra backuper.

(Illustration: Microsoft)

Microsoft kallar det för ”badging”, vilket närmast kan liknas vid att göra förstärka sitt varumärke. Det har inte hindrat folk på nätet att kalla det ”badgering”, det vill säga att tjata. Och nog är det så det känns. De flesta som inte loggar in online har nog aktivt gjort det valet. Vill man inte använda Onedrive så är chansen ganska liten att man ändrar sig bara för att Startmenyn säger det.

En annan testpilot har upptäckt att Microsoft verkar fundera på att göra ett nytt försök med en funktion som skrotades i runt årsskiftet. Nämligen att Startmenyn inte bara ska innehålla förslag på ofta använda appar, eller senaste filerna, utan nu även förslag på webbsajter. Något som låter väldigt likt reklam, och som vi får anta görs efter en analys av vilka webbsajter man besöker.

Källa: Techradar
Huvudbild: Microbizmag (Wikimedia, Creative Commons)

Läs vidare
Exit mobile version