Mellan hemmakontorets webbkamera och det stora, komplicerade AV-systemet för stora mötesrum finns videobaren – eller konferenskameran. Här kan små arbetsgrupper på upp till en handfull personer delta i videomöten.
Den nyligen lanserade Logitech MeetUp 2 är en sådan konferenskamera. Och föregångaren, som bara heter MeetUp, blev en riktig storsäljare med över en miljon sålda enheter. Mer än något annat videokonferenssystem någonsin.
Logitech MeetUp 2 är utformad för så kallade BYOD- möten (Bring Your Own Device), där man ansluter sin egen bärbara dator till kameran via USB.
Det som skiljer konferenskameror som MeetUp 2 från webbkameror är möjligheten att fokusera på enskilda personer och få dem att hamna i centrum av bilden. Detta görs genom att använda AI för att automatiskt fokusera och rama in deltagarna i rummet – oavsett om fokus ligger på den aktiva talaren, gruppen av deltagare eller varje enskild deltagare.
”Logitech MeetUp 2 använder AI via RightSight 2 för att skapa dynamiska vyer som drar in fjärranvändare i det virtuella mötet, och RightSound 2 för avancerad röstutjämning och brusreducering”, säger Henry Levak, produktchef på Logitech B2B.
Att få produkter att fungera är viktigt för Logitech. Företaget lever som de lär i den meningen att de anställda på företagets många kontor över hela världen använder Logitechs egna produkter. Detta gäller även för mötesrumsutrustning som MeetUp 2.
Lever som de lär
I samband med presentationen av MeetUp 2 besökte vi Logitechs utvecklingscenter i Cork, Irland, där produkten utvecklas. Att mössen på skrivborden är från Logitech är knappast ovanligt, eftersom företaget har över 40 procent av den globala musmarknaden och därmed finns överallt. Men i de många små och stora mötesrummen i den kilformade byggnaden finns Logitechs konferenskameror – bland annat MeetUp och MeetUp 2. Och utanför dörren till varje rum finns en bokningsskärm. Med programvara från – Logitech.
Pris och tillgänglighet
MeetUp 2 kostar 11 490 kronor och förväntas finnas på hyllorna i september.