Även om VR-glasögon har funnits ett tag har inget större teknikföretag ännu lanserat AR-glasögon som riktar sig till konsumenter. Men bakom kulisserna arbetar flera företag för att skapa en framtid där de hoppas att AR-glasögon kan bli nästan lika vanliga som smartmobiler. Google har tidigare gjort flera försök inom AR- och VR-sektorn, bland annat med Cardboard och Daydream, och vem kan glömma AR-glasögonen Google Glass? Än så länge har teknikjätten inte lyckats etablera sig ordentligt.
AR = förstärkt verklighet
Skillnaden mellan VR och AR är att där VR står för virtual reality, som drar in användaren i en alternativ, digital värld, gör AR på sätt och vis tvärtom. Så kallad augmented reality tar digitala element och placerar dem i den verkliga världen. Alla som har spelat Pokémon Go har upplevt AR. Med ett AR-headset tar du det ett steg längre från mobilskärmen och du kommer att känna dig mer som Bob Hoskins karaktär i Who Framed Roger Rabbit?
Google vänder sig till Magic Leap
Google söker nu stöd hos Magic Leap, som har lång erfarenhet av AR-teknik och ett antal relaterade patent. Partnerskapet kommer att fokusera särskilt på optik, som är en av de största utmaningarna i utvecklingen av kompakta AR-glasögon.
Detaljerna i affären är för närvarande oklara, men det finns indikationer på att Google kan komma att utveckla sitt eget AR-headset med hjälp av Magic Leaps teknik, medan Magic Leap ansvarar för själva produktionen av glasögonen.
Magic Leap har haft sina upp- och nedgångar, men Google hoppas uppenbarligen att företagets erfarenhet och patent kan ge dem en fördel i konkurrensen om AR-marknaden. Tiden får utvisa vad samarbetet kommer att leda till och hur det kan komma att påverka andra aktörer som Meta, Apple och Samsung.
Källa: magicleap.com