Enklare produktion av 3D-innehåll med branschstandard

Adobe, Apple, Autodesk, Nvidia och Pixar går ihop om att rekommendera OpenUSD som 3D-standard.

Coco USD 860x484 1

Foto: Nvidia

Det finns många format att lagra 3D-innehåll i, vilket gör arbetsflödena onödigt krångliga. Detta vill branschledande företag råda bot på genom att standardisera hur man lagrar 3D-scener.

Formatet Open Universal Scene Description (OpenUSD) ett format utvecklat av legendariska Pixar för deras animerade filmer. Det beskrivs av Nvidia som ”metaversumets HTML”.

Läs också One more thing... De nya AR-glasögonen integrerar verkligheten med Apples appar och tjänster.

Formatet kommer nu alltså att släppas fritt för alla att använda. Alliansen av företag ska nu dokumentera specifikationerna för att försäkra sig om att det är så kompatibelt som möjligt, så att fler ska vilja använda det. De som valts att hålla i standardiseringsarbetet är The Linux Foundation.

Förutom grundarna av alliansen har redan många andra kända företag uttryckt sitt stöd för standarden. Bland dem märks Epic Games, IKEA, Academy Software Foundation, Khronos Group, Unity, Foundry, SideFX, och Cesium.

Källa: Mixed News

Läs vidare
Exit mobile version