45 år efter att den första 7-serien kom har den nya helelektriska BMW i7 officiellt lanserats – och du kan beställa den redan idag. Storleken och priset är naturligtvis i lyxklassen, och det råder mycket liten tvekan om att BMW gör som de gjorde för 45 år sedan: Siktar in sig på den marknad där Mercedes-Benz’ S-klass finns. Eller Mercedes EQS, för att vara mer exakt.
Marknaden för en sedan på 5,4 meter är inte väldigt stor – och dominerades länge av S-klassen – men nu som ‘hela världen’ önskar sig elbil, finns det inte många andra utmanare i lyxsegmentet för en sedan som detta.
– Med den nya generationen BMW 7-serie befäster BMW sin position och offensiv i det översta premiumsegmentet, säger Marius Tegneby, kommunikationsdirektör i BMW Group Norge. Som också berättar att Europa är första marknad ut för i7, som produceras på samma produktionslinje i Dingolfing, Tyskland, som den kommande generation 7-serien med förbränningsmotorer.
Med ett axelavstånd på 3215 mm kan man förvänta rikligt med utrymme, även i baksätet. Själva bilen är 5,4 meter lång och 195 cm bred, men med en höjd på 154 cm är den antagligen lättare att komma in och ut ur än en Porsche Taycan.
Biosalong
BMW berättar om mycket av teknologin. Den får till exempel BMW åttonde generation iDrive med pekskärm och omfattande uppkoppling, men också stämningsljus invändigt, kristallglas på utvändigt positionsljus, körljus och blinkers, och BMW:s Matrix LED-ljus där framme.
Eftersom baksätet har limodimensioner, kan en i7 även utrustas med BMW:s 31-tums skärm i 32:9 panoramaformat med 8K-upplösning. Vilket ger passagerarna i baksätet sin egna, privata biosalong.
Den rymliga BMW:en kan självfallet levereras med Bowers & Wilkins Surround Sound System, ljudsystemet med ”rumpskakare” och högtalare i taket. Med så kallad 4D-teknik, 18 högtalare och 655-watts effekt tillgänglig.
Det är även möjligt att beställa till tvåtonslack och automatisk öppning och stängning av dörrarna, medan panoramasoltak och skinninteriör är standard.
Allra först ut är i7 xDrive 60 med fyrhjulsdrift från en elektrisk motor fram på 190 kW/258 hk och en bak på 230 kW/313 hk. Alltså en samlad effekt på 400 kW/544 hk, vilket är motsvarande det en i4 M50 har.
i7 xDrive 60 klarar 0-100 km/t på 4,7 sekunder, medan toppfarten uppges vara 240 km/t.
WLTP-förbrukningen anges vara på 18,4 kWt till 19,6 kWt, och en räckvidd på 590 – 625 km, med ett 101,7 kW-batteri.
Batteriet kan AC-laddas med 11 kW, från 10 til 100 % på 9,5 timmar. Med en snabbladdare kan den ta emot upp till 195 kW, som kan ge en laddningstid på 34 minuter, från 10 till 80 % kapacitet, och 10 minuters laddning kan ge upp till 170 km räckvidd.
Den andra modellen lanseras 2023. Då kommer flaggskeppet bland BMW:s batterielektriska utgåva av i7, nämligen M70 xDrive.
Här pratar vi om över 600 HK och över 1000 Nm vridmoment. Som är tillräckligt för att få 0–100 km/t under 4 sekunder.
Medan beställningarna av i7 xDrive60 kan göras redan idag, lanseras inte bilen hos förhandlare i Europa förrän i november 2022. Startpriset är uppgett att vara 1 580 000
kr i Sverige. Det inte har kommit några prisuppgifter på BMW i7 M70 xDrive ännu.