Vi har väntat på flygande bilar sedan ”Tillbaka till framtiden 2” kom ut 1989. Vi såg fram emot 2015, men bortsett från några tvivelaktiga prototyper som mer liknade flygplan än bilar har vi inte sett mycket av flygande bilar i verkligheten. Men under de senaste åren har vi äntligen börjat se lovande koncept. Och nu är det kinesiska företaget Xpeng redo med en slags lösning.
Medan företaget i stor utsträckning har fokuserat på att skapa kombinerade fordon som både kan köra och flyga, har Xpengs luftfartsdivision – Xpeng Aeroth – den här gången valt en annan väg. Deras Land Aircraft Carrier är en sexhjulig elektrisk SUV som döljer en tvåsitsig drönare i bagageutrymmet. Så du har ett fordon för marktransport och en drönare för lufttransport.
Automatiskt utfällbar drönare
Bilen fungerar som ett ”moderskepp” för drönaren. Ett enda kommando är allt som krävs för att aktivera den autonoma separationen: Bagageluckan öppnas, flygmodulen lyfts ut, armarna fälls ut och landningsstället fälls ner. När du har flugit klart återvänder drönaren till bilen, där den automatiskt fälls ihop och placeras tillbaka i bagageutrymmet.
Det innebär att du måste hitta en lämplig parkeringsplats för din bil innan du tar dig upp i luften. Sedan står den där och väntar medan du flyger dit du ska, och du måste återvända till bilen för att fortsätta köra. Det kan verka begränsande, men det finns också en del praktiska fördelar: Varje modul kan optimeras för sitt användningsområde, utan de kompromisser som ofta följer med kombinerade lösningar.
270-graders panoramautsikt
Själva drönaren har plats för två personer och erbjuder en 270-graders panoramavy genom en lättviktig kolfiberkupé. Den har sex rotorer med fällbara propellrar och sägs vara mycket lätt att flyga tack vare en intelligent styrning med ett enkelt joystick-system. Eller så kan du låta drönaren flyga autonomt.
För att säkerställa att drönaren alltid är redo att användas laddar bilen den kontinuerligt när den är dockad. En full laddning ska räcka till sex flygningar, men Xpeng har ännu inte specificerat hur länge man kan hålla sig i luften per flygning. Bilen har också en imponerande räckvidd på över 1 000 kilometer och laddas blixtsnabbt med 800 volt.
Självkörande framtidvision
I Xpengs framtidsvision kommer bilen att kunna köra själv. Du kan ta den kortaste vägen genom luften med drönaren, medan bilen automatiskt kör den långa vägen runt till samma destination. Där drönare och bil återförenas.
Det här är en genial idé som löser ett av de största problemen med konceptet – att bilen måste parkeras medan man flyger. Men det förutsätter att vi har uppnått fullständig självkörning, vilket verkar alltmer avlägset. Även om vissa motorvägar och stadskärnor nu tillåter dig att släppa ratten helt och hållet, är vi långt ifrån en bil som kan navigera vilken vägsträcka som helst på egen hand. Det återstår att se om vi ens hinner dit innan Land Aircraft Carrier går i pension efter lång och trogen tjänst.
Fler flygande bilmodeller på väg
Xpeng har också större ambitioner än Land Aircraft Carrier. Företaget har redan en sexsitsig bil med tiltrotor under utveckling och arbetar på en riktig flygande bil – en så kallad eVTOL som ska kunna både köra och flyga som en enda enhet. Målet är att skapa ett sömlöst, integrerat transportsystem från dörr till dörr utan behov av separata moduler.
Över 3 000 har beställt
Med över 3 000 förbeställningar verkar det som om marknaden delvis är redo för den här typen av lösning. Xpeng planerar att starta produktionen 2026, i en toppmodern fabrik i Guangzhou, som kommer att kunna producera upp till 10 000 flygplansmoduler per år.
Frågan är bara om lagstiftningen är lika tydlig som teknologin när de första bilarna levereras. Men med en redan godkänd typcertifiering verkar det som om Xpeng har tänkt på detta också.
I ett nordiskt sammanhang skulle en sådan lösning kunna vara intressant för att korsa fjordar eller berg, eller för att nå avlägsna platser där vägnätet är begränsat. Men eftersom både bilen och drönaren måste befinna sig på samma plats för att kunna kopplas samman är flexibiliteten något begränsad.
Priset är satt till 276 000 dollar, alltså en bra bit över 3 miljoner kronor.
Mer info: aeroht.com