Xpeng G6 får blixtsnabb laddning och 600 km räckvidd

Xpeng har särskilt en konkurrent i sikte.

xpeng 1920x1123 1

Även om vi inte vet priset ännu, är det mycket som tyder på att Xpeng G6 har allt som krävs för att bli en bästsäljare. Den 4,75 meter långa SUV:en siktar in sig på det marknadssegment som domineras av Tesla Model Y och Volkswagen ID.5 och ID.4.

Xpeng G6 lanserades på den stora bilmässan i Shanghai som dominerades av kinesiska elbilar, och just den här kan få de som är skeptiska till kinesiska bilar att ändra sig.

Den har kommit långt med avancerad teknik ombord, till exempel 800-voltsarkitekturen med chassiintegrerad batteriteknik på Xpengs nya SEPA 2.0-plattform. En flexibel och mycket skalbar plattform, som också löser ett av de problem som många kinesiska elbilar har haft.

Foto Xpeng

Nämligen laddningshastighet.

Här ger 800V-arkitekturen dig 300 km räckvidd med bara 10 minuters snabbladdning, enligt Xpeng, som anger räckvidden till nära 600 km.

Den ska ha en viss grad av autonom körning, med operativsystemet XNGP, och en ny version av ADAS (Advanced Driver Assistance System), och ska med OTA-uppdateringar kunna bli helt autonom.

Panoramatak och ventilerade säten

Foto Xpeng

”G6 är en intelligent bil som skapats tack vare Xpengs tekniska försprång och obevekliga strävan efter innovation som fortsätter att sätta nya standarder”, säger He Xiaopeng, ordförande och VD för Xpeng. Han tillägger: ”Vårt mål är att omdefiniera mobilitetsupplevelser för en bred kundbas tack vare strömlinjeformade konfigurationer, enastående prestanda, en uppslukande användarupplevelse och effektivisering av produktförbättringar.

 

Det inre utrymmet verkar vara på nivå med konkurrenterna. Hjulbasen på 289 cm tyder på att det bör vara gott om benutrymme i baksätet.

Xpeng G6 levereras med en ratt i nappaläder och luftkonditioneringen har luftkanaler som kan styras från 15-tumsskärmen. Den kan även levereras med ventilerade framsäten, värme, elektronisk sätesinställning med minnesfunktion och välkomstfunktion som flyttar sätet för att göra det lättare att komma in.

Effekt, bagagevolym och prestanda är okända, men det kommer säkert att komma fler uppdateringar om bilen innan den är på vägarna sommaren 2024.

Motoriserad bakspoiler. Foto Xpeng

 

Läs vidare
Exit mobile version