Xpeng avslöjar specifikationer och startpris på Xpeng P5

Xpeng P5 kan reservas redan nu.

XpengP5 TOP

XpengP5 TOP

Den kinesiska elbilen Xpeng P5 är på väg till Sverige. Och nu har kineserna kommit med mer information om specifikationerna på den nordiska versionen av den helelektriska sedanen, tillsammans med ett estimerat startpris.

Med framhjulsdrift kommer Xpeng P5 med ett 66Wh-batteri få en räckvidd på upp till 465 km (WLTP) på en uppladdning. Med CCS2-uppladdning kan elbilen laddas på de allra flesta laddstationer i Europa.

Xpeng P5 följer Xpengs designlinje med ett “X” som kännetecken och med karaktäristiska LED-lyktor fram och bak över hela bilens bredd. (Foto: Xpeng)

På grund av sin aerodynamiska design och de dolda dörrhandtagen är Xpeng P5:s koefficient för luftmotstånd nere på 0,223 Cd, något som producenten utlovar, och som i ett pressmeddelande även berättar att luftkonditionering som standard vill komma med värmepump, något som kommer kunna reducera energiförbrukningen vid låga temperaturer.

På grund av sin aerodynamiska design och de dolda dörrhandtagen är Xpeng P5:s koefficient för luftmotstånd nere på 0,223 Cd, något som producenten utlovar, och som i ett pressmeddelande även berättar att luftkonditionering som standard vill komma med värmepump, något som kommer kunna reducera energiförbrukningen vid låga temperaturer.

Interiör

Interiören är byggt på ergonomiska principer, som enligt den kinesiska producenten ska ge största möjliga komfort för förare och passagerare. Alla säten har sätesvärmare som standard, lovar Xpeng.

Baksätene har breda nackstöd och 991 mm benutrymme för passagerare. Mittkonsolen har USB, USB-C-portar och AC-regulering. Baksätet har ISO FIX för en säker fastspänning av barn. Det stora bagageutrymmet rymmer upp till 5120 liter uppdelat i det stora utrymmet på 450 liter med ett extra på 70 liter under.

Xpeng P5 har också ett panoroma-soltak med möjlighet för elektrisk styrning av solskärmning, ett surroundsystem med brusreducerande teknologi, samt Xfreebreath luftreningssystem.

Köregenskaper och infotainment

Producenten förklarar i pressmeddelandet att Xpeng P5 kommer med XPILOT 2.5, som beskrivs som ”ett avancerat system för att assistera föraren”, samt operativsystemet Xmart OS, som styr de intelligenta lösningarna när man kör. I tillägg uppdateras XPeng P5:s programvara under hela bilens levnadstid med over-the-air (OTA), upplyser producenten.

XPILOT 2.5 använder sig av 5 high-definition millimeter-vågradarer, 12 ultrasoniska sensorer, 4 körkameror och 9 high-perceptionskameror för att stötta XPILOT-körning, XPILOT-parkering och XPILOT-säkerhet.

Med XPILOT 2.5 har föraren också tillgång till en rad möjligheter som t.ex. adaptiv fartpilot (ACC), körassistent (LCC), adaptiv kurvkörning (ATC) och automatiskt filbyte (ALC).

“Hey XPENG”-assistenten ger dig möjlighet att kunna kommunicera med bilen med röstkommandon. Systemet kan höra vilket säte kommandona kommer från och utföra en lång rad med uppgifter – som att öppna och stänga solskärmen, justera luftkonditoneringen, byta körlägen och mycket mer. (Foto: Xpeng)

Den intelligenta parkeringsassistenten erbjuder helautomatisk parkering under tillsyn av föraren. Elbilen har också omfattande säkerhetsutrustning, som inkluderar kollisionsförebyggning och övervakning av förarens tillstånd (DSS), i tillägg till att den har elektriska sätesbälten som anpassar sig enligt förhållandena.

Sist, men inte minst, har Xpeng P5 infotainment och tillgång till bilens system via Xmart OS på en 15.6″ skärm. Ett stort antal appar finns tillgängliga i ett appbibliotek, inklusive Spotify, DAB-radio, Smart Navigation och extra kamera-appar med 360 och 3D kamera-funktioner.

Pris och tillgänglighet

Xpeng P5 görs snart tillgänglig i både Norge, Sverige och Danmark. Bilen kan konfigureras och reserveras redan nu, och det förväntade startpriset är på 550 000 kronor.

 

Läs vidare
Exit mobile version