Den elektriska efterföljaren till den stora XC90 kan bli den stora familjens drömbil. Den helelektriska SUV:en delar plattform med den nyligen lanserade Polestar 3, och den känner vi redan till alla tekniska data om. Volvo EX90 kommer inte att vara så annorlunda. De yttre dimensionerna är ganska lika, liksom drivlinan och batterikapaciteten. Med andra ord fyrhjulsdrift med två elmotorer och en räckvidd på upp till 600 km från ett batteri med en nettokapacitet på 107 kW.
Man kan säga att EX90 liknar Polestar 3, men det finns uppenbara skillnader. Volvos version är mer konservativ, lutar mer åt XC90 och har en rakare taklinje och plats för en tredje sätesrad, vilket ger plats för upp till sju passagerare.
Kisar man lite ser det ut som en förlängd XC40. Den raka grillen är stängd, flankerat av Volvos pixelljus. Bakluckan är något sluttande, rymmer 655 liter på insidan och ramas in av Volvos nya signaturlyktor som följer de bakre karosslinjerna.
Pris och tillgänglighet
EX90 börjar på 1 085 000 i Twin Ultra-utgåva och sedan ingår service och underhåll i priset. Du kan också abonnera på bilen för 14 995 kronor, där service, underhåll och försäkring ingår.
Bilen kan beställas idag på Volvos hemsida eller hos en Volvoåterförsäljare, men den har en leveranstid på 16–18 månader.
Modeller
Bilen kommer inledningsvis att finnas i två versioner, EX90 Twin och Twin Performance med antingen 300 kW/408 hästkrafter och 770 Nm vridmoment för Twin-versionen och 517 hk för Twin Performance. Det ger prestanda från 0–100 km/h för Twin på 5,9 sekunder och 4,9 sekunder för Twin Performance-utgåvan.
Båda levereras med ett 107 kWh batteri som ger en räckvidd på 585 km för Twin och 580 km för Twin Performance. Volvo säger att den beräknade förbrukningen är 20,9 kWh/100 km för Twin och 21,1 kWh/100 km för Twin Performance.
Den kan snabbladdas med upp till 250 kW, eller 11 kW från AC-laddare. Bilen är också förberedd för tvåvägsladdning.
Viktiga siffror
Volvo EX90 är 503 cm lång, 174 cm hög och 196 cm bred och tar upp till 2 200 kilo dragvikt. Sju säten är standard och när den bakre raden inte är uppfälld finns det 665 liter bagageutrymme baktill. Dessutom finns det 34 liter i främre utrymmet. Med den tredje raden monterad sjunker bagagevolymen till 310 liter. Inklusive 65 liter under bagagegolvet.
Radar och kameror tar hand om dig
Eftersom vi pratar om en Volvo är säkerheten av största vikt. Det är den mest avancerade Volvon någonsin med avancerade säkerhetssystem. Som kameror och sensorer i ratten, som övervakar om föraren är distraherad, trött eller ouppmärksam. Passagerare hålls också koll på, bland annat finns sensorer som förhindrar att till exempel sovande barn eller husdjur glöms bort i bilen.
På utsidan av bilen sitter ett sensorsystem med åtta kameror, fem radar, 16 ultraljudssensorer och en lidarsensor, som övervakar trafiksituationen för att undvika olyckor.
Bose- eller Bowers & Wilkins-anläggningar
Volvo EX90 kommer att utrustas med bland annat 21″ fälgar, 22” som tillval, infotainment från Google, luftfjädring, panaoramatak, massagestolar fram och Volvos nya och avancerade säkerhetssystem, med adaptiv farthållare, heads-up display, 360-kamera och döda vinkeln-varning.
Den levereras med ett Bose-ljudsystem, men det kan också levereras med en Bowers & Wilkins anläggning med 25-högtalare och Dolby Atmos.
Preliminära data för Volvo EX90:
- Mått (L x B x H): 503 cm x 196,4 cm (utan spegel) x 174 cm
- Hjulbas: 2985mm
- Markfrigång: 208 mm
- Sittplatser: Sju
- Motorprestanda:
- Twin: 300kW, 408 hk, 770 Nm. Fyrhjulsdrift.
- Twin Performance: 380kW, 517 hk, 910 Nm. Fyrhjulsdrift
- Acceleration 0–100 km/h:
- Twin: 5,9 sekunder
- Twin Performance: 4.9 sekunder
- Toppfart: 180 km/h (standard på alla nya Volvobilar)
- Batteri: 111 kWh (brutto), 107 kWh (tillgänglig)
- Beräknad förbrukning:
- Twin: 20,9 kwh/100km
- Twin Performance: 21,1 kwh/100 km
- Räckvidd: 600 kilometer enligt WLTP (ännu ej certifierad)
- Maximal laddeffekt: 250 kW. 10–80% på ca 30 min, 10–100% på ca 55 min.
- Inbyggd laddare: 11 kW
- Bagageutrymme: 655 liter bakom andra raden, 310 liter bakom tredje radens sätesrad, frunk 34 liter