Kompakta EX30 blir Volvos fjärde elbil och bilen har världspremiär den 7 juni klockan 13:30. Då går den även att beställa, och då vet vi mer om räckvidd, prestanda, utrymme, utrustning och pris.
Volvo har nämligen hållit sina kort nära bröstet. Det vi vet hittills är att EX30 byggs vid Geelys fabrik i Kina, baserad på Geely och Volvos SEA-plattform. Den blir troligen lite längre än fyra meter, och att döma av bilden ser det ut som att den har korta överhäng fram och bak. Det ger hopp om bra inre utrymme, trots ett kompakt fotavtryck.
Bilen, som blir lillebror till Volvo XC40 och C40 Recharge, kommer inte nödvändigtvis att vara mycket mindre på insidan. Men vi gissar att bagageutrymmet är något mindre än på en XC40.
Räckvidden kan man bara spekulera om, men om den får det länge antydda batteripaketet på 66 kWh kan vi lätt prata om upp till 500 km enligt WLTP-normen. Att den kommer att levereras med fyrhjulsdrift är garanterat, och på vissa marknader kommer den också att finnas med bakhjulsdrift.
Volvo EX30:s kompakta mått och förväntade räckvidd kommer sannolikt att tilltala både unga förstagångsköpare och seniorer som vill ha en kompakt och smidig elbil för stadsgator, med bra räckvidd och komfort för långa resor.