Med ett kompakt fotavtryck, återvunna material och en helelektrisk drivlina är Volvo EX30 ett stort litet steg mot ett helt elektriskt utbud av Volvobilar från 2030. För då ska alla Volvobilar vara elektriska.
Nya EX30 är, som du kan se, en kompakt SUV på 4,23 meter, med antingen bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Det är också den snabbaste Volvon någonsin, 0–100 km/h på 3,6 sekunder (!), märk väl, om du väljer Twin Motor Performance-versionen med två elmotorer och fyrhjulsdrift.
Bilen lanserades i Milano och presenterades av Volvos VD, Jim Rowan.
Räckvidd
EX30 levereras med tre drivlinor. De två bakhjulsdrivna är en Single Motor-version med ett 49 kWh batteri (netto), som driver en 200 kW elmotor och har en räckvidd enligt WLTP-standarden på 344 km. Den är ingen snigel med 0–100 km/h på 5,7 sekunder.
Den andra med bakhjulsdrift kallas Single Motor Extended Range och har en angiven räckvidd på 480 km, från ett 64 kWh NMC-batteri som kan laddas med upp till 153 kW. Här tas det ut lite mer effekt från batteriet och 0–100 km/h tar 5,3 sekunder.
Den kraftfullare versionen med fyrhjulsdrift, kallad Twin Motor Performance, har 315 kW (428 hk) och 543 Nm vridmoment – och är snabbare, men har en kortare räckvidd på 460 km från samma 64 kWh NMC-batteri.
Volvochefen Jim Rowan presenterar Volvo EX30. Foto: Volvo
Återvunna material
Men först lite om miljön. Som alla vet är elbilar utsläppsfria, men material, produktion och inte minst frakt är inte lika utsläppsfria. Men en kompakt bil har inte bara ett mindre fotavtryck, den har också mindre påverkan på miljön.
Kompakt betyder mindre material och Volvo har använt återvunnen textil, 17 procent återvunnen plast, 17 procent återvunnet stål och 25 procent återvunnet aluminium i EX30. Återanvändning, alltså. Enligt Volvo använder fabriken som producerar EX30 100 procent miljö-el, vilket i sin tur är bättre för miljön.
Soundbar
Det finns också trådlös Apple CarPlay, en vertikal 12,3-tums skärm med Google i mitten av instrumentpanelen, en praktisk utfällbar kopphållare med två steg – en eller två koppar – och en soundbar från Harman Kardon som sträcker sig över hela instrumentpanelen. Soundbaren ska inte bara ge bättre ljud, den frigör också plats i dörrarna för fler och större saker, och den får små och stora förvaringsutrymmen överallt i den kompakta Volvon. Som de praktiska mobilfickorna bakpå framsätena.
Lastkapacitet
Ja, den kan faktiskt dra släp. Upp till 1 600 kg för fyrhjulsdrift-versionen, och den tar en taklast på 75 kg. Bagageutrymmets volym anges till 318 liter, inklusive 61 liter under golvet, mer om man fäller ner baksätena. Framtill finns ett sjulitersfack för laddkablar.
Säkerhet
Bland annat är EX30 utrustad med en dörröppningsvarning som varnar föraren när dörren öppnas framför en förbipasserande cyklist eller annan trafikant. Den har också ett varningssystem om föraren inte är uppmärksam eller somnar vid ratten. Bilen har detektorer i ratten och sensorer bakom ratten som känner av ögon- och ansiktsrörelser cirka 13 gånger per sekund, för att varna innan bilen stannar säkert.
EX30 har också en starkare säkerhetsbur och en ny krockkudde på insidan av förarsätet, vilket minskar huvud- och bröstskador vid en sidokollision
Säkerhet är alltid vår högsta prioritet när vi designar våra bilar. EX30 erbjuder flera nya lösningar inom både aktiva och passiva säkerhetssystem, och bilen är ett exempel på hur Volvo visar ledarskap i den tekniska utvecklingen av modern bilsäkerhet, säger Erik Trosby, marknads- och kommunikationschef på Volvo Cars.
Finns att beställa nu
Volvo EX30 finns i tre utrustningsnivåer som heter Core, Plus och Ultra, där Ultra är den bäst utrustade med Harman Kardon soundbar, 360-graders kamera, panoramatak, automatisk parkering och 19-tums hjul. Core-utgåvan är instegsversionen, och med bakhjulsdrift och det minsta batteriet på 49 kWh börjar den på 429 000 kronor.
Vill man ha det större batteriet, ökar priset till 489 000 kronor, medan Twin Motor Performance med ’allt’ i Ultra utrustningsnivå, hamnar på 559 000 kronor.
Det är ganska konkurrenskraftigt, särskilt när man tänker på att det finns väldigt få kompakta elektriska SUV:er på marknaden med fyrhjulsdrift.
Leverans
Nästa år kommer EX30 i en Cross Country-version, med högre markfrigång, svart styling, skyddsplattor och lister i stål samt plastskydd runt hjulhusen.
Du kan också abonnera på EX30, och här börjar priserna på 5 990 kronor per månad.
Volvo EX30 kan beställas nu och de första kunderna kan räkna med att få bilen levererad under Q1 2024.
Volvos egna nyckeltal för EX30*:
- Mått (L x B x H): 423 cm x 183 cm (utan spegel) x 155 cm
- Hjulbas: 2 650 mm
- Markfrigång: 165 mm
- Sittplatser: Fem
- Motorprestanda:
- Single Motor/Single Motor Extended Range: 200 kW, 272 hk, 343 Nm. Bakhjulsdrift
- Twin Motor Performance: 315 kW, 428 hk, 543 Nm. Fyrhjulsdrift
- Acceleration 0–100 km/h:
- Single Motor: 5,7 sekunder
- Single Motor Extended Range: 5,3 sekunder
- Twin Motor Performance: 3,6 sekunder
- Toppfart: 180 km/h (standard på alla nya Volvobilar)
- Batteri:
- Single Motor: 51 kWh (brutto), 49 kWh (tillgänglig)
- Twin Motor Performance: 69 kWh (brutto), 64 kWh (tillgänglig)
- Beräknad förbrukning:
- Single Motor Performance: 16.7 kWh/100km
- Twin Motor Performance: 16,3 kWh/100km
- Räckvidd*:
- Single Motor: Upp till 344 km enligt WLTP (ej certifierad)
- Single Motor Extended Range: Upp till 480 km enligt WLTP (ej certifierad)
- Twin Motor Performance: Upp till 460 km enligt WLTP (inte certifierad)
- Maximal laddningseffekt: 134 kW (Single Motor) och 153 kW (Single Motor Extended Range och Twin Motor Performance). 10-80% på ca. 26 min
- Bagageutrymme: 318 liter bakom andra sätesraden, varav 61 liter under golvet. Frunk 7 liter.
- Leverans: De första bilarna beräknas anlända under första kvartalet 2024
*preliminära uppgifter