Volkswagen ID.3 och ID.7 Tourer får mer kraft

Mer effekt för båda - och äntligen fyrhjulsdrift för ID.7.

ID3GTXID7GTXTourer 1920x1281 1

Foto: Volkswagen

Med ännu mer effekt och fyrhjulsdrift kan ID.7 GTX Tourer bli en ny familjefavorit. Kombiversionen av Volkswagens stora ID.7 kommer att ha 340 hk fördelat på två elmotorer. Med ett vridmoment på 545 Nm kan den rymliga familjebilen gå från 0 till 100 km/h på 5,5 sekunder.

Volkswagens fyrhjulsdrift – 4Motion – kan kopplas in permanent i körprogrammet Traction för aktivering från starten. Till exempel om du kör uppför en brant, snötäckt backe. I annat fall kopplas frontmotorn in vid behov.

Foto: Volkswagen

Invändigt är den utrustad med flera sportiga detaljer och bagagevolymen är densamma som i en normal ID.7 Tourer. Det vill säga 545 liter med baksätesryggen uppfälld, 605 liter om baksätesryggen fälls fram, och 1714 liter när ryggen är helt nedfälld.

Läs också Här är kombimodellen ID.7 Tourer blir Volkswagens första helt eldrivna kombi. Med gott om utrymme och en uppgiven räckvidd på över 600 kilometer.

Volkswagen säger att räckvidden kommer att vara upp till 600 kilometer för ID.7 GTX Tourer.

Priset är inte känt, men den kommer att börja säljas under sommaren 2024, så förvänta dig att priserna kommer att avslöjas innan man faktiskt kan beställa bilen.

Den elektriska GTI:n?

Volkswagen tänker uppenbarligen inte lämna Cupra ensam på marknaden för snabba småbilar och har piffat upp ID.3 i med en hetare GTX-version med upp till 326 hk, och ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer, båda med adaptiv sportfjädring med extra kraftiga stabilisatorer och progressiv styrning.

Foto: Volkswagen

GTX-versionen kommer i två utföranden, GTX och GTX Performance. Med 286 respektive 326 hk. De är båda betydligt snabbare än en standard iD.3, med 6 respektive 5,6 sekunder från 0 till 100.

Den kommer bara med bakhjulsdrift, åtminstone för tillfället, och inte fyrhjulsdrift. Som du kan förvänta dig när det står GTX där bak.

Foto: Volkswagen

Sportstolar och vassare designdetaljer skiljer GTX från standardversionen, och LED-matrisstrålkastare och 20-tummare är standard. Den får också Volkswagens nya och mycket bättre infotainmentsystem, som vi känner igen från ID.7. Det finns faktiskt stöd för ChatGPT här också, som fungerar som en assistent som du kan ställa alla möjliga frågor till.

Priset är ännu inte klart, men bilen kan beställas fram till sommaren 2024, med leveransstart under andra halvan av 2024.

Foto: Volkswagen
Läs också Bra bil, dåligt ljud Volkswagens elektriska fanbärare efter e-Golf har mycket att leva upp till. ID.3 har mycket bra, men är inte helt befriad från barnsjukdomar.
Läs vidare
Exit mobile version