Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansen kommer att investera 230 miljarder kronor under de kommande fem åren. 35 nya elbilar ska byggas fram till 2030, fördelade på fem olika plattformar. En av dem är efterträdaren till småbilen Nissan Micra.
Ny småbil ersätter Nissan Micra
Nissan Micra har varit i produktion sedan 1982 och ersättaren blir den nya instegsmodellen för Nissan i Europa. Den byggs på en helt ny plattform och är designad av Nissan men byggs på Renault ElectriCity-fabriken i Frankrike.
Enligt Nissan får den nya modellen ”en läcker Nissan-design, och det bästa inom elbilsteknik från Renault”.
Bilen tillkännagavs i torsdags som en del av Alliance 2030 – en gemensam färdplan mot framtiden för Renault, Nissan och Mitsubishi. Denna pekar så klart mot elektrifiering av hela bilparken och uppkopplade bilar för en smartare och säkrare vardag.
Viktigt segment
Vi på Ljud & Bild utgår från att små elbilar kommer att ha stor betydelse för framkomligheten i framtiden. Inte minst vad gäller bildelning och potentiellt självkörande fordon. Vem orkar köra runt i en tätbefolkad stad med smala gator i en stor och dyr Audi e-tron eller Tesla Model X, när man kan glida runt överallt i en liten Nissan Micra-liknande småbil? Och med lång räckvidd kommer det att vara extra attraktivt för bildelningstjänster att fylla bilparken med modeller som är mindre – och billigare – än både Honda e och Mini Cooper SE.
Videoklipp med den elektriska efterträdaren till Nissan Micra.
Solid state-batterier
Nissan hävdar också att de är på väg att lansera riktiga solid state-batterier före 2028. Det är batterier där elektrolyten (skiljeväggen mellan den positiva katoden och den negativa anoden) är fast i stället för flytande eller geléaktig. Det kan låta enkelt, men detta är något som man försökt åstadkomma ända sedan 1950-talet. Ändå har ingen egentlig ersättare till dagens batterier satts i ordentlig produktion.
Ett solid state-batteri har fördelen av högre kapacitet och lägre vikt, och potentiellt även lägre pris, än dagens litiumjonbatterier. Nissan säger sig kunna sänka laddningstiden till en tredjedel och priset ner till 75 dollar per kWh före 2028. I dag ligger bilbatterier på runt 120 dollar per kWh.
Men det här är som sagt 2028, så man kan med säkerhet säga att den nya Micra-efterträdaren inte har den nya batteritekniken.
Tillgänglighet
Vi vet inte när den nya eldrivna småbilen ser dagens ljus och har inte heller fått redan på något namn eller några tekniska detaljer ännu. Bara att den knappast kommer att heta Micra eller Micra E, och att vi kan förvänta oss en räckvidd på cirka 400 km.