Vi har kikat på Volkswagen ID.7 kombi

Kommer i sommar.

IMG 0673

Foto: Lasse Svendsen

Marknaden är inte precis översvämmad av eldrivna kombibilar, så när Volkswagen bjöd in oss att ta en smygtitt på nya Volkswagen ID.7 Tourer tvekade vi inte. Vi var tvungna att se den här. Och den är enorm.

Det är faktiskt mycket bättre utrymme i en ID.7 Tourer än det är i en ID.4, och vi måste medge att Volkswagen har lyckats bra med designen. Bilen kanske ser lite anonym ut framifrån dock.

Foto: Lasse Svendsen

Men den långa kombin erbjuder en kaross med läckra linjer, som avslutas med en sluttande baklucka, vilket gör att ID.7 Tourer påminner mer om en shooting brake än en kombi.

Foto: Lasse Svendsen

Jag sa att den är enorm, och siffrorna talar för sig själva. 4,96 meter och en hjulbas på 2,97 meter. Det är hela 17 cm mer än en Passat kombi, och då är det inte konstigt att baksätet känns som en balsal under glastaket.

Foto: Lasse Svendsen

Det är, inte överraskande, mycket plats för bagage under bakluckan. Med baksätesryggarna i det bakersta läget sväljer bagageutrymmet 545 liter. Skjuter man baksätesryggarna lite framåt ökar volymen till 605 liter totalt. Med nedfällda baksäten finns totalt 1 714 liter att tillgå.

Foto: Lasse Svendsen

Då finns det fortfarande gott om plats för vuxna, och benutrymmet är av det generösa slaget. Där framme är allt som vi upplevde det under testet av ID.7 Pro. Med VW:s nya infotainment, massage i sätena och ett bra ljudsystem går det att ha det väldigt bekvämt på långa resor.

Läs också Bekväm långfärdsexpress Volkswagens utmanare i premiumklassen erbjuder utsökt komfort och gott om plats, men det är inte säkert att det är den här versionen du ska ha.
Foto: Lasse Svendsen

De första utgåvorna av ID.7 Tourer kommer att levereras med bakhjulsdrift. De angivna WLTP-siffrorna för räckvidd är 604 km, och förbrukningssiffran anges då till 14,6 kWh/100 km.

Motoriseringen är densamma som i ID.7 Pro. 286 hk på bakhjulen ger en toppfart på 180 km/h, och 0-100 km/h tar 6,6 sekunder.

Foto: Lasse Svendsen

Det är den versionen som kommer allra först, Volkswagen säger i juli/augusti, men inte många veckor efter det kommer den version de flesta kommer förmodligen köpa: ID.7 Tourer GTX. Med fyrhjulsdrift och mer effekt, mot ett pristillägg såklart.

Men då kan den säkert dra mer släpvagnsvikt än det ton som ID.7 Tourer utan fyrhjulsdrift klarar av.

Sätena har flera massageprogram. Foto: Lasse Svendsen

Volkswagen säger inget konkret om priset på en ID.7 Tourer GTX förrän de öppnar för beställningar någon gång under sommaren.

ID.7 Pro Tourer utan fyrhjulsdrift kan redan beställas, och priserna börjar på 664 900 SEK. Lite mer för Pro Exclusive som har massage i sätena, 3-zoners klimatanläggning, 360 graders kamera, batteriuppvärmning, LED Matrix frontlampor, mörka rutor, uppvärmd ratt och ruta, travel assist och metalliclack.

Foto: Lasse Svendsen
Läs vidare
Exit mobile version