Den stora Vision 7S blir flaggskeppet med 600 km räckvidd och sju säten. Bilen kommer förmodligen att vara ganska lik renderingen på bilderna här, med plats för sju. Men vi är inte säkra på om den faktiskt kan levereras med 2+2+2 säten och plats för en barnstol mellan de två sätena i mitten av bilen. Kanske om Skodas designers får som de vill, men erfarenheten säger dock att konceptbilarnas interiörer ofta tonas ner i produktionsversionen.
Vision 7S är bara en av tre modeller som ska lanseras på Volkswagens MEB-plattform innan 2026. Den sjusitsiga kan få en räckvidd på 600 km, en laddningshastighet på 200 kW och blir betydligt större än Skoda Enyaq.
Som renderingarna visar är grillen nedtonad jämfört med Enyaqs, och bakluckan har en ganska brant vinkel inte olik en BMW iX, och D-stolpen påminner faktiskt – säkert oavsiktligt – om Fisker Ocean.
På tidigare skisser Skoda har släppt är det tydligt att de har arbetat med ett nytt formspråk för den kommande generationen bilar. Vision 7S blir den första modellen med det nya formspråket som Skoda successivt kommer att introducera från början av nästa år.
En ny logotyp och två nyanser av grönt som heter Emerald och Electric Green ska enligt Skoda betona hållbar mobilitet. Bland annat är stötfångarna gjorda av återvunna däck, så där används gamla bildäck till mer än fendrar och granulat. Samma material används också i hjulhusen, vilket framgår av bilderna. Bilen som visas här är den första från Skoda med matt metalliclack, här kallad Explorer Green.
Fram är sju vertikala luftintag till kylsystemet och bromsarna placerade under grillen, och bak ska det finnas nio vertikala luftutblås i stötfångaren. Som framgår av renderingarna finns det också luftutsläpp bakom hjulhusen och över sidokjolarna.
Bilen är utrustad med 22-tums fälgar som ska vara mer aerodynamiska med nästan helt stängda fälgsidor. Inuti är många av delarna i interiören gjorda av hållbara material. Golvet är också tillverkat av återvunna däck och tygerna i inredningen är tillverkade av 100 procent återvunnet polyestergarn.
I framsätena möts du av en vertikal 14,6-tums pekskärm, som övergår till horisontell vy när du stannar för att ladda och väljer relaxläge. Detta drar också ratten och instrumenten bort från föraren och passagerarna för att ge mer utrymme.
Om placeringen av den bakre barnstolen också kommer att finnas i produktionsbilen återstår att se, men det ser onekligen smart ut. Skoda menar att platsen i den bakre mittkonsolen är den säkraste platsen i bilen, och föräldrar kan också välja en inre kamera i taket som visar bilder av barnet på skärmen framför.
Om placeringen av den bakre barnstolen också kommer att finnas i produktionsbilen återstår att se, men det ser onekligen smart ut. Skoda menar att platsen i den bakre mittkonsolen är den säkraste platsen i bilen, och föräldrar kan också välja en inre kamera i taket som visar bilder av barnet på skärmen framför.