Redo för en berättelse om en bil som får amerikaner att slita sitt hår? Nej, det är inte Tesla den här gången. Vi pratar om Toyota Mirai, bränslecellsbilen som går på vätgas. Eller ”går och går”, det är att överdriva.
Mirai en mardröm
Toyota lockade kunderna med saftiga miljörabatter på över 300 000 kronor och löften om gratis bränsle i sex år. Naturligtvis frestades människor av sådana morötter framför näsan. För vad skulle kunna gå fel? Tja, inte mycket, förutom att ägarna inte kan ta sig ur knipan…
Problemet ligger i infrastrukturen, eller snarare bristen på den. Vätgastankstationer är oftare ur drift än i drift, och när de fungerar hinner du kanske fylla en halv tank innan pumpen lägger av. Och om du trodde att elbilslogistiken var knepig är det dags att ta fram popcornen.
För när Mirai äntligen får det dyrbara bränslet i tanken kan bilen enligt insideevs.com frysa fast vid pumparna. I flera timmar! Detta beror på den extremt låga temperatur som vätgasen lagras i. Det är som taget ur en Mr Bean-sketch.
Toyotas danska dotterbolag har dock bestridit detta i ett e-postmeddelande till oss och hävdar att det är den enskilda vätgasstationen, och inte bilen, som är problemet. Och att ”något liknande har aldrig hänt i Danmark.
Shell har dragit sig ur
Som om det inte vore nog har vätgasjätten Shell dragit sig ur den kaliforniska marknaden. USA:s största marknad för Mirai. De stängde alla sina sju stationer och avbröt alla planer på nya. Så städer som San Francisco och Sacramento kan bara stå och se på när vätgasdrömmen går upp i vattenånga.
Dyr vätgas
Och låt oss inte glömma priset på den magiska vätgasen. På två år har priset nästan tredubblats, från 13 USD (140 kr) till 36 USD (400 kr) per kilo. Med Miraiens tank på 5,65 kg kostar en full tank svindlande 2 200 kronor! Och eftersom den faktiska räckvidden är närmare 450 km än de utlovade 650, kostar det nästan en femtilapp per mil att köra runt i den här bilen! Naturligtvis kommer många av dessa mil att spenderas på att leta efter en plats att tanka på.
Värdeminskning
Eftersom vi inte kan låta en bra historia gå till spillo, måste vi naturligtvis också tala om värdeminskningen på själva bilen. En stolt ägare av en 2020-modell med drygt 15 000 kilometer på mätaren tog bilen till en återförsäljare för inbyte. Exakt hur lurad han kände sig den dagen vet bara han. Vad vi däremot vet är att budet var drygt 10 000 USD, eller 120 000 kr. En värdeförlust på drygt 70 procent på två år.
Stämningar
Så vad gör frustrerade amerikaner när de känner sig lurade? De stämmer, naturligtvis. Mirai-ägare har samlats i hemliga grupper på Telegram för att konspirera mot Toyota. Vissa har försökt lämna tillbaka sina bilar, men Toyota vill inte höra talas om det. Andra har lämnat in stämningsansökningar där de hävdar att Toyota sålde dem en dröm som visade sig vara en mardröm.
Till och med Toyotas egen tekniska chef har tvingats erkänna att Mirai inte direkt har varit någon dundrande succé. Och kunderna känner sig helt enkelt lurade. En ägare sammanfattar det så här:
Inte i mina vildaste drömmar eller värsta mardrömmar förväntade jag mig att ett köp från en biljätte som Toyota skulle bli en så fruktansvärd upplevelse.
Inte bättre i Sverige
Om du undrar så är det inte bättre här hemma. Ja, förutom att folk har varit smarta nog att inte gå i fällan. Med två fungerande tankstationer, i Mariestad och Göteborg, skulle man kunna tro att det skulle vara långa köer vid pumparna. Men medan det ofta är kö vid elbilsladdarna har ingen sett röken av någon Mirai.
Källa: https://insideevs.com/news/708375/toyota-mirai-hydrogen-stations-close/