Teslas nya batterier helt vanliga trots allt

På batteridagen lovade Elon Musk nya batterier med helt ny teknik och banbrytande kapacitet. Nu är batterierna här... och de är helt vanliga.

0x0 ModelSPlaid 10 scaled e1663671456978 1536x864 1

Batteriracet är i full gång, och det bråkas om huruvida solid state-batterier eller litiumjonbatterier med kiselanoder är framtiden. Inte minst inom elfordon.

För nästan exakt två år sedan hade Tesla sin ”Battery Day”, där de lanserade planer på nya batterier med större cellstruktur och betydligt bättre kapacitet. 4680 är namnet på de nya cellerna, som beskriver storleken: 46 x 80 millimeter.

Elon Musk under ”Battery Day”, 22 september 2020. (Foto: Skärmdump)

Med kisel, utan kobolt

Men det var inte det mest speciella med dem. Tesla ville göra de nya batterierna helt koboltfria och även proppfulla med kisel i anoden. Redan nu har Teslas batterier en liten del kisel i anoden, som annars består av grafit.  Kiseln ökar kapaciteten och därmed räckvidden, och gör också laddningen snabbare.

Men kisel har sina nackdelar, nämligen att det expanderar med varje laddning, och så småningom spricker det. Därför finns det en gräns för hur mycket kisel man kan använda, innan batteriet blir skört och oberäkneligt.

Läs också En av de allra grymmaste familjebilarna När du behöver plats för hela familjen, men vill ha något som verkligen biter ifrån sig, är Model Y Performance bland det häftigaste som finns.

Genial kompromiss?

Idag bedrivs forskning på batterier, för att öka mängden kisel i anoden, samtidigt som man förhindrar expansion. Under ”Batteridagen” lanserade Tesla ett ”enklast är bäst”-tänkesätt.

Där många andra använder sig av exotiskt, ultrarent kisel av nanotrådar med en diameter på 4–5 nanometer, eller cirka 5 000 gånger tunnare än ett genomsnittligt människohår, skulle Tesla istället använda metallurgiskt kisel, dvs. minimalt behandlat med låg renhet. Detta är mycket billigare, medan de mycket större kiselpartiklarna har utrymme att expandera i anoden, utan att battericellen sväller.

Dessutom skulle de nya Tesla-cellerna tillverkas helt utan kobolt. Vilket både är kontroversiellt eftersom det ofta utvinns genom barnarbete, och också är förknippat med brandrisk.

YouTube-kanalen Munro Live tar isär Tesla-batteriet. Foto: Skärmdump

Helt vanliga batterier

De 4680-cellerna var fortfarande i utvecklingsstadiet under Battery Day, och de har naturligtvis tagit tid att utveckla. Två år är dock en mycket kort tid i detta sammanhang, för Tesla och dess partners (inklusive Panasonic) att övervinna alla hinder på vägen.

Men i somras kom de första Model Y:erna med de nya batterierna från Texasfabriken. Visserligen en ny och billigare instegsmodell (Standard Range med fyrhjulsdrift) med kortare räckvidd! Och den var inte mycket lättare heller (bara 10 kilo), vilket fick många att spekulera i att de nya batterierna kanske inte hade speciellt mycket högre energitäthet trots allt.

Läs också Teslas vilddjur kan äntligen beställas De lyckligaste får sin Model S Plaid eller Model X Plaid redan innan nyår.

Nu har flera experter, inklusive YouTube-kanalerna Munroe Live och The Limiting Factor, öppnat en 4680-cell och analyserat den. Det visar sig att batterierna trots allt inte är så banbrytande.

Jordan Giesige på YouTube-kanalen The Limiting Factor reagerar på Teslas 4680-batterier. Foto: Skärmdump

Kiseln har avlägsnats, inte kobolten

För det första innehåller de inte kisel. Alls. Anoden består av den vanliga grafiten som de flesta andra batterier. Batteriet har också lite kobolt i katoden, som andra batterier.

Det är lite nedslående, för att inte tala om förvånande, eftersom kinesiska BYD redan tillverkar ett koboltfritt Blade-batteri som används i deras bilar. Och Tesla använde ju redan en del kisel i sina befintliga battericeller. Detta kisel har alltså tagits bort nu.

På det hela taget är det inte mycket ovanligt med batteriet, förutom storleken på cellerna. De större cellerna borde ha gett batteriet ett försprång när det gäller energitäthet. Men intressant nog har den stora storleken krävt ett tjockare yttre skal, vilket i sin tur ätit upp det försprång dessa celler skulle ha haft.

Den första bilen med Teslas 4680-batteripaket är en fyrhjulsdriven Model Y Standard Range, som än så länge bara finns på den amerikanska marknaden. Illustration: Tesla

Vanligt nu, fantastiskt om ett tag?

Vi kommer dock inte avfärda Teslas 4680-projekt ännu. Det finns mycket utrymme för förbättringar här, och utvecklingen är inte klar.

Det är vettigt att den första generationen av de nya cellerna initialt används i en ny och billigare bil med kortare räckvidd. Under tiden fortsätter utvecklingen, och i takt med att batteritekniken förbättras, och de hittar ett sätt att implementera den nya tekniken, så kommer förhoppningsvis 4680-batterierna att bli mycket bra.

Men än så länge finns det ingen större anledning att bli begeistrad.

Läs vidare
Exit mobile version