Att montera en raketaccelerator på en bil verkar vara vansinne och bara något man ser på film. Mitt i prick för Elon Musk, med andra ord!
Det var vid den här tiden förra året som Elon Musk avslöjade att kommande Roadster-bilmodellen skulle få en speciell funktion som heter SpaceX-paketet.
Så här föreställer sig ett Tesla-fan att det skulle kunna se ut:
https://twitter.com/MemesOfMars/status/1150122804580425739
Huruvida Roadstern faktiskt får ett SpaceX-paket kan vi bara gissa oss till, men när det gäller Elon Musk så vet vi att det vore dumt att förkasta idén helt.
Om det stämmer att Tesla Roadster faktiskt får SpaceX-teknik så kan resultatet bli en helt galen acceleration!
YouTube-kanalen Engineering Explained har använt Newtons fysiklagar för att räkna ut hur snabb Roadstern kan bli. Och kommit fram till att detta enkelt kan bli världens snabbaste serietillverkade bil!
Forskaren bakom kanalen, Jason Fenske, har använt sig av befintlig information som Elon Musk har avslöjat om nästa generations Roadster och beräknat att bilen kommer att väga cirka 2 ton och ha en standardacceleration från 0–60 mph (0–97 km/h) på redan galna 1,9 sekunder – då snackar vi g-krafter på ungefär 1,44!
2,5 G
Lägger man sedan till SpaceX-acceleratorerna, som fungerar genom att flytande gas utvidgar sig, hamnar man plötsligt på 2,5 G. Enligt Newtons lagar är kraften acceleration multiplicerat med tid, så då får vi att Tesla Roadster kan accelerera till 60 mph på svindlande 1,1 sekunder.
I så fall kommer Roadster att vara den snabbast accelererande serietillverkade bilen någonsin. Mycket snabbare än Ultima Evolution och Dodge Challenger SRT Demon, som båda kommer upp i samma hastighet på 2,3 sekunder. Roadstern slår dem båda, även utan SpaceX-utrustningen bak.
Ska Tesla däremot slå den japanska el-superbilen Aspark Owl behöver den lite hjälp på traven. Den japanska bilen ska nämligen bara behöva 1,69 sekunder på sig att komma upp i 60 mph. Å andra sidan befinner sig den, precis som Tesla Roadster, fortfarande under utveckling, så framtiden får utvisa vilken bil som faktiskt blir den snabbaste.
Vad ska man ha det till?
Vi kan inte se några praktiska skäl till att en bil behöver en acceleration på 2,5 G. Man blir ju yr i huvudet redan när 0–100 km/h försvinner på mindre än tre sekunder. Å andra sidan finns det ju inte heller något praktiskt skäl till att ha en bil som har en topphastighet på över 300 km/h och sådana finns det ju gott om.
Det handlar om något mer. För en biltillverkare handlar det om att visa hur långt man har kommit rent tekniskt, om att bryta barriärer som konkurrenterna fortfarande inte klarar av. När man bevisar att man har kunskaperna som behövs för att bygga världens snabbaste bil så tror folk genast att samma kunskaper kan användas för att göra världens bästa bil. Och det är vad allt handlar om.