Tesla-ägare upptäcker nu att deras bilar tappar värde snabbare än något annat märke, enligt en nyligen genomförd studie av iSeeCars. I USA har elbilstillverkaren gått om Maserati och Alfa Romeo, de två märken som annars är kända för att tappa i värde snabbast.
Studien, som analyserade 1,8 miljoner begagnade bilar sålda mellan februari 2023 och 2024, visar att Tesla är det varumärke som har tappat mest i värde under ett år. I genomsnitt har priset sjunkit från 51 323 dollar till 36 515 dollar för en begagnad Tesla, över alla modeller. Det motsvarar en nedgång på nästan 29 %, mer än tre gånger så mycket som Maserati och dubbelt så mycket som Alfa Romeo.
Karl Brauer, expertanalytiker på iSeeCars, pekar på Teslas aggressiva prissänkningar som en nyckelfaktor:
-Elon Musks önskan att upprätthålla försäljningen av nya Teslas genom prissänkningar har haft en mycket destruktiv inverkan på märkets befintliga värden.
Tesla har länge varit känt för att sänka priserna aggressivt för att hantera utmaningar som problem med leveranskedjan, ekonomiska utmaningar som stigande räntor och ökad konkurrens. Även om företaget har marginaler att klara av dessa sänkningar får ägarna stå för notan i form av accelererande värdeförlust.
Det är inte bara Tesla som upplever en kraftig minskning av andrahandsvärdet. Studien visar att elbilar generellt sett tappar i värde mycket snabbare än bilar med förbränningsmotorer. Medan den genomsnittliga bilen tappade 3,6 procent i värde under ett år, tappade elbilar i genomsnitt 31,8 procent!
Andra elbilar faller mer än Tesla
Om man enbart tittar på elbilar finns det andra som tappar mer än Tesla. Chevy Bolt och Nissan Leaf ligger tätt bakom i toppen (30,4% och 29,1% förlust), följt av Kia Niro EV (27,1%) och Hyundai Kona Electric (24,7%): Sedan kommer Tesla Model X på 5:e plats, följt av Model 3 och Model S på 6:e och 7:e plats.
Men där de andra också tillverkar många bilar med förbränningsmotorer, är värdeminskningen i procent för de två varumärkena i genomsnitt mindre. Tesla tillverkar uteslutande elbilar och deras bilpark faller därför kraftigt i värde över hela linjen.
Model X tappade 24,6% i värde, Model 3 tappade 24,1% och Model S 20,5%. I monetära termer ser det ännu fulare ut, eftersom Model X och Model S kostar långt över genomsnittet, särskilt i Plaid-utgåvorna – som har sett det största prisfallet.
Billigare ny = billigare begagnad
Utvecklingen på elbilsmarknaden, med allt bättre och billigare modeller, pekas ut som en viktig orsak till den kraftiga värdeminskningen på begagnade bilar. Men för Tesla-ägare som köpte på toppen är det en klen tröst. Prisfallet har varit betydande och framtidsutsikterna för restvärdena är osäkra på en marknad som präglas av hård konkurrens och teknisk utveckling.
Källa: Insideevs.com