Tesla påskyndar den ”billiga bilen” – Kommer i år!

Tesla vidtar åtgärder för att öka försäljningen, och kommer att påskynda produktionen av billigare bilar.

Cheaper Tesla resized 1 scaled 1

Inte en Tesla. Foto: AI-genererat

Tesla vidtar åtgärder för att vända den negativa trenden med fallande försäljning och lönsamhet. I går meddelade företaget att man kommer att lansera nya, rimligare modeller redan mot slutet av året.

Detta är en betydande acceleration från den ursprungliga planen, med lansering i slutet av 2025. Särskilt mot bakgrund av att Reuters nyligen meddelade att planerna helt och hållet hade lagts ner.

Inte ”Model 2”

Tja, egentligen finns det ingen motsägelse. Den – eller de – kommande modellen/modellerna är nämligen inte den mycket omtalade ”Model 2” – eller vad den nu skulle heta, som internt i företaget gick under kodnamnet Redwood. Och som borde hamna under den viktiga prispunkten på 25 000 dollar (cirka 290 000 svenska kronor).

Planen var att bygga denna modell på en helt ny plattform med ”revolutionerande produktionsteknologi”, troligen på nya fabriker i Texas och Mexiko. De planerna verkar ha skrotats.

Läs också Begagnade Tesla-bilar sjunker i värde Inget annat bilmärke tappar så mycket i andrahandsvärde i USA som Tesla.

Baseras på befintliga produktionslinjer

Under presentationen av det första kvartalets resultat tidigare i veckan gjorde ordförande Elon Musk en kursändring. Istället för en helt ny modell kommer Tesla nu att lansera ”nya modeller” baserade på nuvarande plattformar och produktionslinjer. Detta för att hålla nere kostnaderna och öka kapacitetsutnyttjandet.

Den första bilen ska komma redan mot slutet av detta år eller början av 2025, alltså betydligt tidigare än den ursprungliga planen.

Är det en billigare version av Model 3 det är tal om: Här är den nya Model 3 Performance. Foto: Tesla

Helt nya eller befintliga Tesla-modeller?

Vad dessa ”nya modeller” konkret kommer att innebära är dock ännu oklart. Är det enklare, avskalade versioner av dagens Model 3 eller Model Y? Eller talar vi istället om en helt ny modell – eller modeller – som använder delar av den planerade nästa generations plattform med dagens design?

En möjlighet är en avskalad version av Model 3, som idag börjar på cirka 490 000 SEK. En sådan modell skulle kunna göra Tesla mer konkurrenskraftiga mot kommande prisvärda elbilar från Kina, som BYD:s Seagull med ett utgångspris på under 10 000 dollar i Kina. Även denna kommer till Europa och även om priset förväntas fördubblas här är Seagull fortfarande en bil som kan ställa till problem för konkurrenterna.

En annan möjlighet är att Tesla kommer att bygga in delar av den planerade nästa generations plattform i nuvarande modeller, vilket skulle kunna ge kostnadsbesparingar utan att man behöver utveckla en helt ny modell. Det kan till exempel vara ett nytt batterisystem, värmesystem och en generell minskning av antalet komponenter.

Hur som helst verkar det tydligt att ambitionen om en helt ny, banbrytande modell för 25 000 dollar har lagts på is för denna gång.

Läs också Tesla Model Y med 600 km räckvidd Bakhjulsdrivna Tesla Model Y Long Range erbjuder en ännu längre räckvidd, och ett lägre pris.

Hårdare konkurrens

Bakgrunden till att man sätter effektivitet före innovation denna gång är komplex. Tesla har länge varit den dominerande aktören på elbilsmarknaden, men möter allt hårdare konkurrens från etablerade biltillverkare, men kanske ännu hårdare är konkurrensen från kinesiska bilmärken. Inte minst passerade BYD Tesla under 2023, som världens största tillverkare av elfordon.

Samtidigt har efterfrågan på elbilar svalnat över hela världen, vilket har lett till att Tesla har tvingats sänka priserna för att stimulera försäljningen.

Resultatet har blivit fallande marginaler och ett kraftigt fall för aktiekursen. Under första kvartalet sjönk försäljningen med 20 procent jämfört med fjärde kvartalet förra året och bruttomarginalen på bilförsäljningen slutade på 16,4 procent, betydligt lägre än toppnivån på 30 procent för bara ett år sedan.

Förnuftet segrar

Teslas beslut att basera sina nya, mer prisvärda bilar på befintliga plattformar är förnuftigt. Tesla har redan fyra olika grundplattformar, fördelade på sex modeller: Model S och X delar en, Model 3 och Y en annan, medan Cybertruck har sin helt egen. Det har självfallet lastbilen Semi också, medan den kommande 2:a generationens Roadster är mer gåtfull.

Om Tesla skulle utveckla ytterligare en helt ny plattform för sin ”Model 2” skulle det möjligen vara att gapa över för mycket, då ytterligare en produktionslinje måste byggas parallellt med de andra. Tillvägagångssättet att använda befintliga plattformar gör det också möjligt att få ut de nya bilarna på marknaden i en snabbare takt. Något som kan vara avgörande för att behålla tillväxten och försvara marknadspositionen på en allt mer konkurrensutsatt marknad.

Läs också Tesla har hört vår bön! Ett vassare utseende, men framför allt viktiga uppgraderingar av interiören, gör att Tesla Model 3 äntligen har blivit en bra bil. Utom på ett område.

Tesla satsar på självkörande bilar

Samtidigt är det värt att notera att Tesla inte verkar släppa visionen om självkörande bilar. Under presentationen av kvartalsresultaten betonade Elon Musk att de som inte tror på Teslas förmåga att lösa autonomi inte bör vara investerare i företaget. En självkörande ”robottaxi” är fortfarande planerad att lanseras i augusti.

Det återstår att se om Teslas nya strategi kommer att lyckas vända den negativa trenden. Men att de nu fokuserar på mer prisvärda modeller verkar vara ett klokt drag på en marknad där priserna pressas ner och konkurrensen hårdnar.

Källa: Reuters

Läs vidare
Exit mobile version