Tesla Model S Plaid: 0–100 på 2,1 sekunder

Det enda som är snabbare än Ludicrous är Plaid ...

Tesla Model S Plaid Laguna Seca outside

Tesla Model S Plaid på runden rundt den berømte Laguna Seca-banen. Foto: Tesla

På Teslas årliga stämma den 22:e september kom en del intressant information. Till den så kallade ”Battery Day” hade det hintats med en illustration av kiselnanotrådar, som är ett slags helig gral när det gäller batterier.

Detta visade sig dock vara”bait and switch”, i stället tänker Tesla blanda in billigt kisel av metallurgisk grad i batterinoden, i stället för superren kisel som normalt behövs i elektronik. Elon Musk hävdade att detta ger en anod som är knappt 20 procent bättre än ren grafit – vilket är det material som används idag.

Ytterligare förbättringar av batterierna görs i elektroden och dessutom genom att eliminera kobolt i katoden. Att ta bort kobolt har redan gjorts av kinesiska BYD.

Själva batteridelen av evenemanget var en liten besvikelse för oss teknikfantaster. Men mot slutet kom något som däremot var riktigt häftigt, då presenterade Tesla helt nya Model S Plaid.

Model S Plaid: Tre motorer

Model S Plaid är en supertrimmad version av Model S, med inte två utan tre motorer: två stora motorer bak och en mindre fram för att höja prestanda ännu mer än i den redan väldigt starka Performance-versionen med sin Ludicrous-läge – en referens till kultfilmen Spaceballs:

När skurken Dark Helmet skulle försätta sitt rymdskepp i ludicrous-hastighet för att komma ikapp hjälten President Scroobs skepp, så gick det onda rymdskeppet av misstag över i plaid-hastighet. Som var alldeles för snabbt och dessutom formades rymden framför dem till ett rutnät. Därav namnet plaid, som betyder just rutigt.

En av de snabbaste på Laguna Seca-banan

Men ingenting tycks vara för snabbt för Elon Musk, nu har Tesla alltså presenterat sin Plaid-version av Model S. På skärmen visades en film av bilen på ett varv runt den berömda Laguna Seca-banan i Monterey, Kalifornien. Varvet gjordes på 1 minut och 30,3 sekunder, vilket är knappt tre sekunder snabbare än McLaren Senna, som gjort det hittills snabbaste varvet av alla produktionsmodeller.

Model S Plaid har den snabbaste tiden av alla fyrdörrars personbilar (Koenigsegg är inte färdiga med sin Gemera ännu). Elon Musk sa att han räknar med att Model S Plaid bör kunna förkorta varvtiden med ytterligare 3 sekunder och då sätta det snabbaste varvet av alla produktionsbilar någonsin – oavsett om de har två eller fyra dörrar!

Inte illa för en bil som väger mer än 2,2 ton!

Tesla Model S Plaid fra innsiden, rundt Laguna Seca. Foto: Tesla

84 mils räckvidd

Ute på lång tur med familjen? Inga problem. Model S Plaid uppskatts kunna köra hela 840 km på en laddning! Batteriets kapacitet vet vi ingenting om ännu, men det är minst 40 procent längre än vad Performance-versionen klarar av med sitt 100 kWh-batteri. Så då kan man väl enkelt gissa att Plaid-batteriet ligger någonstans mellan 140 och 150 kWh.

Priset blir 1,5 miljoner kronor och produktionen startar mot slutet av 2021.

Kommer också till Model X och Roadster

Även Model X och Roadster kommer i en Plaid-version, enligt Elon Musk. Han berättade också att Tesla inom tre år kommer att lansera en bil som kostar mindre än 25 000 dollar (cirka 250 000 kronor).

Tesla Model S Plaid

 

Läs vidare
Exit mobile version