Tesla Model 3 har blivit mycket tuffare

Tesla Model 3 är tystare och går längre än någonsin. Och med viktiga förbättringar både inifrån och ut.

Tesla Model 3

Foto: Tesla

Nu kommer äntligen den uppdaterade och uppgraderade Tesla Model 3. Det gäller både den bakhjulsdrivna och Long Range med fyrhjulsdrift. Med skarpare karosslinjer och bättre aerodynamik, mindre vindbrus – och inte minst – ökad räckvidd!

Foto: Tesla

Strålkastarna är nya och bakljusen har fått djärvare färger och uppdaterad stil. Bakljusen är nu integrerade i bakluckan för ett mer sömlöst utseende.

Hjulen har fått uppdaterad styling och bättre aerodynamik, vilket också ger mindre hjulljud – och bidrar till en något ökad räckvidd.

Räckvidden har ökat med 5-15 procent

Konkret har bilen fått en ökning med 5-15 procent, beroende på version. Det innebär 629 kilometer för Long Range (upp från 602 km), medan den bakhjulsdrivna varianten nu anges till 513 km (upp från 448 km).

Två nya färger

Bilen finns nu även i de nya färgerna Ultra Red och Stealth Grey. Ultra Red är en högkromatisk färg med dynamiskt djup gjord av flerskiktslack. Du kan förresten snart läsa vårt test av Model X Plaid som vi lånat i Ultra Red. Som journalisten menar kanske är den vackraste röda färg han sett på någon bil.

Stealth Grey beskrivs som ”en rik och dynamisk mörkgrå, metallisk färg som accentuerar linjerna i Model 3.”

Foto: Tesla

Interiör

Det är också mycket nytt på interiörsidan. De som tycker att Model 3 är en jättebra bil på utsidan, men kanske lite trist på insidan, bör skärpa fokus, för här finns många förbättringar.

Den trista, trefärgade plastremsan som sträcker sig genom hela kupéen i föregångaren har nu bytts ut mot textil och aluminium. Vilket ger mer av ett premiumintryck. Kupéen har även fått stämningsbelysning, som kan anpassas efter eget önskemål.

Men det viktigaste, om du frågar oss, är att nya Model 3 nu äntligen har ventilerade framsäten. På så sätt blir du inte svettig på baksidan under de långa körningarna. Både fram- och baksätena är uppvärmda, för de kalla vinterdagarna.

Foto: Tesla

Tyst kupé

Tesla lovar en mer dämpad kupé än någonsin, tack vare akustiskt glas genomgående – även i taket. Fjädringsupphängningen har förbättrats, liksom packningar och ljuddämpande material. Vi välkomnar allt, då Tesla inte precis är kända för att ha de tystaste kupéerna.

Bland andra uppgraderingar hittar vi trådlös laddning av telefonen, USB-C-laddning med upp till 65 watt, bättre ljudsystem, skärm för baksätespassagerarna och bättre täckning av mobilnät och WiFi. Dessutom utlovas vi ännu bättre kollisionsskydd, och Tesla hävdar i och med detta att Model 3 är ”världens säkraste bil”.

Bakskärm. Foto: Tesla

En nedgradering

Bland nyheterna vi inte är entusiastiska över finns en ny ratt utan spakar – precis som hos nya Model S och X, som vi tyvärr har väldigt dåliga erfarenheter av. Särskilt i rondeller är det nästan omöjligt att blinka. De haptiska knapparna är heller inget att ropa högt om. Vi hade hoppats att Tesla skulle behålla den säkra ratten från sin föregångare.

Tesla Model 3: Leverans och priser

Leveranser av Model 3 med bakhjulsdrift och Long Range fyrhjulsdrift startar i slutet av oktober i Europa och Mellanöstern. Modell 3 med bakhjulsdrift kostar från 509 990 SEK och Model 3 Long Range kostar från 599 990 SEK.

Mer info: tesla.com

Läs vidare
Exit mobile version