Tesla Model 3 går över 700 km

En ny variant av Tesla Model 3, Long Range med bakhjulsdrift. Med över 700 km räckvidd på en laddning - och den är inte dyr.

Tesla Model 3 RWD Long Range

Foto: Tesla (bakgrund AI-genererad)

Med en förbrukning på bara 12,5 kWh per 100 km är detta den mest effektiva Teslamodellen någonsin. Faktum är att den nya bakhjulsdrivna Tesla Model 3 Long Range påstås vara den mest energieffektiva elbilen på den europeiska marknaden idag.

”Model 3 Long Range Bakhjulsdrift kan köra en hel kilometer på den energi som krävs för att värma en fryst måltid i en mikrovågsugn”, säger Tesla för att illustrera sin effektivitet.

Den nya modellen med lång räckvidd har ett startpris på 539 990 kronor. Det är mycket räckvidd för pengarna jämfört med konkurrenterna.

Läs också Här är Peugeots viktigaste bil Peugeot har presenterat sin nya elektriska SUV, E-3008, i Nice, Frankrike. Med lång räckvidd, och dessutom spännande infotainment och instrumentpanel.

Peugeot E-3008: Närmaste räckviddsrival

Som jämförelse kan nämnas att en Peugeot E-3008 Long Range med 230 hk kostar från cirka 649 900 kronor. Peugeot är en kompakt SUV och är förmodligen inte något som många kunder kommer att överväga mot Tesla Model 3, men vi inkluderar den eftersom den är den närmaste med en liknande räckvidd i en liknande prisklass. Den har också en angiven räckvidd på cirka 700 km, men med ett stort batteripaket på 96,9 kWh jämfört med Teslas 73,5 kWh, båda angivna i nettokapacitet.

Detta innebär att Tesla Model 3 har betydligt lägre energiförbrukning. Samtidigt innebär det att funktioner som värmare och konstant videoövervakning i Sentry Mode kommer att äta upp en större del av totalen, vilket bland annat bör motsvara en större minskning av räckvidden på vintern.

Läs också Långfärdsexpressen Med bakhjulsdrift och stort batteri går den uppdaterade Polestar längre än de flesta.

Polestar 2: En mer rättvis jämförelse

Jämfört med konkurrenten, Polestar 2 Long Range Single Motor, har den en angiven räckvidd på 610-655 km, med ett startpris på 599 000 kronor. Här är nettobatterikapaciteten 79 kWh.

Om vi tittar på prestanda när det gäller acceleration är Tesla Model 3 Long Range Bakhjulsdrift i en annan liga än båda sina konkurrenter: 0-100 på 5,2 sekunder, jämfört med 6,2 s för Polestar 2 med bakhjulsdrift och 8,7 s för Peugeot E-3008 med framhjulsdrift.

Foto: Geir Gråbein Nordby

Premiumfunktioner är standard

Tesla lovar att bilen levereras med alla premiumfunktioner som standard, inklusive ventilerade framsäten, uppvärmda fram- och baksäten och ett ”avancerat ljudsystem”. Detta är inte premiumsystemet, utan ett enklare system utan subwoofer. Vår erfarenhet är ändå positiv, baserat på vårt test av samma version med kortare räckvidd.

Kupén har också gjorts extra tyst med akustiskt glas och förbättrad bullerdämpning.

Utöver den imponerande räckvidden har den nya varianten behållit alla de funktioner som har gjort Model 3 till världens näst mest sålda elbil (endast slagen av Model Y). Tesla betonar särskilt kombinationen av lång räckvidd, sportiga köregenskaper och avancerad teknik till ett konkurrenskraftigt pris.

Tesla Model 3 – pris och tillgänglighet

De första kunderna i Europa kan förvänta sig leveranser av den nya Model 3 Long Range Rear Wheel Drive redan i november. Priset är 539 990 kronor i standardvitt med en uppsättning hjul och 18” fälgar, utan dragkrok. Standardversionen av Model 3 har fortfarande ett startpris på 484 990 kronor i Sverige.

Mer info: tesla.com

Läs vidare
Exit mobile version