Vid introduktionen av Cybertruck beskrev Elon Musk den som att ha ett ”ultra-hårt chassi av rostfritt stål” och rutor som var ”praktiskt taget skottsäkra”. Något som sedan omedelbart bevisades felaktigt när glaset nästan krossades vid en demonstration. Nu ifrågasätter nyblivna ägare även det första påståendet.
Trots att det bara var ett par månader sedan de första bilarna levererades till kunder har det börjat dyka upp klagomål som är minst sagt pinsamma. Det verkar som att Cybertruck inte tål att stå ute och kräver orimligt mycket underhåll för att behålla metallglansen. På forumet i Cybertruck Owners Club skriver användaren Raxar:
Just picked up my Cybertruck today. The advisor specifically mentioned the cybertrucks develop orange rust marks in the rain and that required the vehicle to be buffed out. I know I heard the story of never take out your Delorean in the rain but I just never read anything about rust and Cybertrucks.
I forumtråden som heter ”Rust Spots/Corrosion is the Norm” väckte det stora reaktioner. Allt från att det var påhittat, till teorier om vad annat det skulle kunna vara. Andra framförde felaktiga slutsatser som att ”om den rostar är det inte rostfritt stål”. Det stämmer nämligen inte, rostfritt stål är betydligt mer motståndskraftigt än järn, men nog rostar det till slut.
Instruktionsboken säger:
To prevent damage to the exterior, immediately remove corrosive substances (such as grease, oil, bird droppings, tree resin, dead insects, tar spots, road salt, industrial fallout, etc.). Do not wait until Cybertruck is due for a complete wash. If necessary use denatured alcohol to remove tar spots and stubborn grease stains, then immediately wash the area with water and a mild, non-detergent soap to remove the alcohol.
Problemet förefaller vara att Cybertruck levereras utan någon som helst lackering, det är rått rostfritt stål. Från Teslas manual:
The stainless steel exterior of Cybertruck is more resistant to dents and dings than most other vehicles. However, Cybertruck does not have a clear coat on the surface of the exterior body panels, meaning any scratches that appear are in the stainless steel panels themselves.
Man kan däremot köpa till lackering som ett extraval – för 5 000 dollar. Något som ägarna tycker kunde ha ingått, speciellt som priset gick upp från det ursprungliga 40 000 dollar till 60 000 dollar mellan att den presenterades och levererades.