Sista testerna av Volkswagen ID.7 nästan klara

Bara dagar innan premiären kommer nya uppgifter om den eldrivna flaggskeppsmodellen i ID.-familjen.

Foto Volkswagen

Den nya ID-7 lanseras i den övre mellanklassen i Europa, Kina och Nordamerika. Modellen är konstruerad för långfärdskörning och lanseringen planeras till slutet av 2023. Men den kommer officiellt presenteras redan i näst-nästa vecka och nu släpper Volkswagen mer information om drivningen, chassit och komforten.

Volkswagen ID.7 provkörs i Spanien (Foto: Volkswagen)

Just nu kan den kamouflerade versionen ses på de slingriga bergsvägarna runt Alicante i Spanien, där de sista testkörningarna pågår. Kai Grünitz, ansvarig för utveckling i Volkswagens ledningsgrupp, förklarar:

 

Med ID.7 har vi utnyttjat potentialen hos MEB-plattformen ännu mer. Vi har också använt en ny, kraftfullare och effektivare elmotor. Dessutom har vi förbättrat styrkvaliteten på chassit och därigenom kunnat öka körkomforten ytterligare. Kombinationen av ett enastående drivsystem, komfortabelt chassi och lång räckvidd gör ID.7 till den perfekta bilen för långfärder.

 

Nyutvecklad elmotor

Detta är den första modellen som använder MEB-plattformen (Modular Electric Drive) som har en effektivare eldrift. Enligt Volkswagen är det den kraftfullaste och mest vridmoment-starka elmotorn i en ID.-modell hittills. Framför allt har den optimerats för energiförbrukningen. Räckvidden beräknas bli upp till 700 km (WLTP) och laddningskapaciteten upp till 200 kW, beroende på batteri. Därmed menar företaget att modellen kommer bli lämplig för företagskunder och långkörare.

Nytt adaptivt chassi

Man har ytterligare förbättrat den adaptiva chassiregleringen DCC (tillval) och kördynamikhanteraren för långfärder. Med körläges-alternativen kan man välja allt mellan komfort och sportighet. En nyutvecklad progressiv styrning ska ge precisa köregenskaper och maximal stabilitet. Det är just dessa egenskaper man nu testar i Spanien.

Automatiskt sätesklimat och massagefunktion. Volkswagen ID.7 (Foto: Volkswagen)

Ny instrumentering

Förarplatsen har fått en helt ny utformning och man har dragit ner storleken på de klassiska instrumenten avsevärt. Centralt för display- och manövreringskonceptet är en 15-tums infotainmentdisplay. All nödvändig information och alla varningar visas bakom ratten i ID. cockpit. Dessutom visas viktig information i en Head-up-Display (HUD) med förstärkt verklighet.

Pris och tillgänglighet

Den 17 april har Volkswagen ID.7 premiär i ett flertal städer, bland annat Stockholm. Volkswagen har däremot inte kommunicerat några priser än.

 

Läs vidare
Exit mobile version