Audis första eldrivna kombi är en syn att skåda - och en blixt!

S6 Avant e-tron: Audis eldrivna flaggskepp avtäckt

Med imponerande räckvidd och sportiga gener utmanar premiumkombimodellen Audi S6 Avant e-tron de dominerande SUV:arna i det eldrivna toppskiktet.

Audi S6 Avant e-tron IMG_0573

Foto: Geir Gråbein Nordby

Det finns något befriande med att se en klassisk kombi i en tid då SUV:en verkar ha tagit över helt som den föredragna familjebilen. När Audi presenterar sin första helt eldrivna kombi, S6 Avant e-tron, är det som att träffa en gammal vän – fast i en helt ny, mer aerodynamisk skepnad.

Se avtäckningen av Audi S6 Avant e-tron. Video: Geir Gråbein Nordby

Vi har minst tusen kunder i vår egen bank som är redo att köra e-tron”, säger en entusiastisk Harald Eibak, VD för Audi Norge.

Harald Eibak, VD för Audi Norge. Foto: Geir Gråbein Nordby

Över 700 km räckvidd – och snabbladdning

På det hela taget var det stor entusiasm kring dagens avtäckning. Och det är lätt att förstå. Med en räckvidd på upp till 751 kilometer och blixtsnabb 800-voltsladdning som enligt Audi tar bilens energikapacitet från 10 till 80 procent på 21 minuter, har Audi skapat en elbil som knappast har några nackdelar jämfört med sina fossildrivna föregångare, utan istället överträffar dem på flera viktiga områden. Den låga och smäckra silhuetten resulterar i en imponerande luftmotståndskoefficient på 0,24 för Avant-versionen, medan Sportback-versionen är ännu mer aerodynamisk med 0,21.

Foto: Geir Gråbein Nordby

Blixtsnabb kombi

S6 Avant e-tron imponerar också när det gäller prestanda, med 503 hk (551 hk med boost-funktion) som ger 0-100 km/h på bara 3,9 sekunder och en topphastighet på 240 km/h. Detta, i kombination med en räckvidd på 635 kilometer (WLTP) och möjligheten att dra ett släp på 2 100 kg, gör att Audis första eldrivna kombi borde uppfylla behoven hos alla som drömmer om en eldriven kombi.

De som väljer Sportback-sedanen får en ännu längre räckvidd på upp till 651 kilometer, tack vare den mer aerodynamiska formen.

Priser

S6 Avant e-tron börjar på 1 232 900 kronor och levereras med speciella S-detaljer som aluminiumlister på spegelhusen och en sportigare layout. A6 Avant e-tron, som kommer att finnas tillgänglig vid ett senare tillfälle, har ett startpris på 719 000 kronor.

För oss som har följt bilindustrin på nära håll genom övergången till elektrifiering är det här ett spännande ögonblick. Äntligen en premiumkombi som kan bli ett verkligt alternativ för dem som vill ha en praktisk familjebil utan SUV:ens höga sittposition och mindre effektiva aerodynamik.

Jämfört med SUV:en Q6 e-tron är den nya kombin 15 centimeter längre men också 12 centimeter lägre – vilket bidrar till den imponerande aerodynamiken. Bagageutrymmet på 502 liter är identiskt i både Sportback- och Avant-utgåvorna, även om du får in mer på höjden i Avant.

F1-kommentatorn Atle Gulbrandsen förklarar varför det är vettigt för Audi att gå in i Formel 1. Foto: Geir Gråbein Nordby

Debut i Formel 1

Bakom kulisserna förbereder sig Audi för något helt annat: Sin Formel 1-debut år 2026. Med tungviktare som den tidigare Ferrari-chefen Mattia Binotto och Red Bull-veteranen Jonathan Wheatley ombord är ambitionerna höga. Det ska bli spännande att se vilka teknologier som kan hitta vägen från racerbanan till framtidens eldrivna folkbilar. Det är inte alla som vet det, men Formel 1-bilarna har faktiskt en hybridmotor, alltså med delvis batteridrift.

Det Audi lär sig av att tänja på gränserna för effektiv drift och batteriteknik i Formel 1 kommer att gynna framtidens elbilar”, säger en entusiastisk F1-kommentator Atle Gulbrandsen, som anlitats för tillfället.

De första kundbilarna kommer att rulla in i Sverige i januari och provkörningarna inleds i februari. Vi ser fram emot att se hur marknaden reagerar på detta nya sätt att se på elektrisk premiummobilitet. Tiden kan mycket väl vara mogen för en renässans för den praktiska kombin – men den här gången med batterier istället för en dieseltank.

Mer info: audi.se

Läs vidare
Exit mobile version