Om du är sugen på en billigare Tesla Model Y och tycker att det räcker med bakhjulsdrift och 440 kilometers räckvidd så kan det vara goda nyheter på väg.
EU har nämligen typgodkänt en ny version av Model Y, med battericeller från kinesiska BYD. Allt enligt tyska Teslamag. BYD:s Blade-batteri använder sig av LFP-teknik, vilket bland annat innebär att det är koboltfritt och dessutom brandsäkert. BYD-batteriet i den nya Tesla-utgåvan ska dessutom vara strukturellt, vilket betyder att det är en del av bilens bärande struktur. Detta innebär att det inte enkelt kan bytas ut mot ett nytt batteri.
Om det stämmer att Tesla nu implementerar detta kan man spekulera i om det kommer att dröja innan vi får se produktion av Teslas egna strukturella 4680-batteripaket i Berlinfabriken.
Låg förbrukning, bra räckvidd
Batteriet i billigare Model Y har en kapacitet på 55 kWh, vilket innebär en snittförbrukning på 12,5 kWh/100 km. Detta är ganska imponerande, men också överraskande med tanke på att den mindre Model 3 Standard Range har en angiven räckvidd på 415 km med ett 60 kWh-batteri och en angiven förbrukning på 14,2 kWh/100 km.
Den nya versionen av Tesla Model Y kallas i dokumenten för ”Type 005” eller ”Y7CR”.
Ryktena från Teslamag hävdar att den nya Model Y-varianten går i produktion redan om ett par veckor. YouTube-kanalen The Electric Viking håller med: