Rykte: Billigare Tesla Model Y på väg

Det finns tecken på att Tesla har en bakhjulsdriven Model Y på gång. Den byggs i så fall i Tyskland och har ett mindre batteri – och den kan komma väldigt snart.

Tesla Model Y spread2 1536x862 1

Tesla Model Y spread2 1536x862 1

Om du är sugen på en billigare Tesla Model Y och tycker att det räcker med bakhjulsdrift och 440 kilometers räckvidd så kan det vara goda nyheter på väg.

EU har nämligen typgodkänt en ny version av Model Y, med battericeller från kinesiska BYD. Allt enligt tyska Teslamag. BYD:s Blade-batteri använder sig av LFP-teknik, vilket bland annat innebär att det är koboltfritt och dessutom brandsäkert. BYD-batteriet i den nya Tesla-utgåvan ska dessutom vara strukturellt, vilket betyder att det är en del av bilens bärande struktur. Detta innebär att det inte enkelt kan bytas ut mot ett nytt batteri.

Läs också En av de allra grymmaste familjebilarna När du behöver plats för hela familjen, men vill ha något som verkligen biter ifrån sig, är Model Y Performance bland det häftigaste som finns.

Om det stämmer att Tesla nu implementerar detta kan man spekulera i om det kommer att dröja innan vi får se produktion av Teslas egna strukturella 4680-batteripaket i Berlinfabriken.

Enligt ryktena kommer vi att få se BYD:s Blade-batteri i en billigare Tesla Model Y. Illustration: BYD

Låg förbrukning, bra räckvidd

Batteriet i billigare Model Y har en kapacitet på 55 kWh, vilket innebär en snittförbrukning på 12,5 kWh/100 km. Detta är ganska imponerande, men också överraskande med tanke på att den mindre Model 3 Standard Range har en angiven räckvidd på 415 km med ett 60 kWh-batteri och en angiven förbrukning på 14,2 kWh/100 km.

Läs också Därför köpte jag en Tesla Inte nödvändigtvis den bästa bilen. Men det är den jag behöver.

Den nya versionen av Tesla Model Y kallas i dokumenten för ”Type 005” eller ”Y7CR”.

Ryktena från Teslamag hävdar att den nya Model Y-varianten går i produktion redan om ett par veckor. YouTube-kanalen The Electric Viking håller med:

 

Läs vidare
Exit mobile version