Den fem och en halv meter långa elbilen ser definitivt ut som en Rolls Royce ska göra. En så massiv grill att man nästan tror att den döljer en enorm kylare framför en kraftfull V8. I stället rymmer den välkända grillen en myriad av sensorer, och högst upp tronar naturligtvis Spirit of Ecstasy. För tillfället mer strömlinjeformad än förr. Rolls Royce säger att de har tillbringat 830 timmar i en vindtunnel för att göra den så aerodynamisk, och tyst skulle vi tro, som möjligt.
Totalt har den nästan tre ton bil tunga bilen en dragkoefficient på 0,25, ganska imponerande för en bil med så stora ytor.
Under normala förhållanden ska batteriet räcka upp till 520 km enligt WLTP-mätningar, och med 900 Nm vridmoment och 430 kW (577 hk) ska Spectre kunna hantera mycket respektabla 4,5 sekunder från 0 till 100 km/h. Naturligtvis i största lyx. Något att lägga märke till så fort man öppnar de stora ”självmordsdörrarna” och sjunker ner i de stora loungestolarna.
Spectre är fyrsitsig med ramlösa fönster, och som framgår av bilden har kupén tusentals små lysdioder som lyser upp taket och dörrsidorna. I den färg du vill ha såklart.
Med en hjulbas på 3,2 meter behöver man inte oroa sig för benutrymme.
De 23-tum stora hjulen svävar över ojämnheter utan ansträngning med Rolls Royce avancerade Planar-system, som reglerar dämpning automatiskt med 18 sensorer som kontrollerar styrning, växellåda och bromsning, vilket säkerställer att bilen beter sig som en Rolls Royce på vägen. Fyrhjulsstyrning ska se till att Spectre känns smidigare än vad storleken antyder, och omfattande ljuddämpning ska skapa en avkopplande miljö i den rymliga kupén.
Spectre kan levereras under fjärde kvartalet 2023. I hemlandet uppskattas priset till 350 000 pund, vilket snabbt kan översättas till 4,4 miljoner kronor före avgifter.
Som en liten kuriosa kan jag nämna att en av grundarna, Charles Rolls, redan år 1900 förutspådde att de en dag skulle göra en elbil. Inspirationen ska ha kommit från ett elfordon som heter The Columbia Electric Carriage, som Rolls hade förvärvat. Han såg framför sig att Rolls Royce en dag skulle göra en tyst, luktfri och elektrisk bil.
Det skulle bara ta 122 år.