Den eldrivna Renault 5 Turbo är här - med 500 hästkrafter och bakhjulsdrift

Renault R5 Turbo 3E: Från rallyhjälte till elektrisk miniraket

Renault återupplivar rallylegenden med 500 elektriska hästkrafter. Nya Renault R5 Turbo 3E blir en vild elektrisk hot hatch.

R R5T3E PREREVAL 16x9 UHD P3 scaled 1

Foto: Renault

Det är inte varje dag som en biltillverkare väcker en legend till liv igen. Men det var precis vad Renault gjorde när deras direktör Luca de Meo avslöjade den nya R5 Turbo 3D i en ny dokumentärserie på Prime Video.

R5 Turbo 3E är en helelektrisk arvtagare till den mytomspunna rallybilen från 80-talet. Med två kraftfulla elmotorer som tillsammans skickar 500 hästkrafter till bakhjulen kommer nykomlingen att erbjuda en helt annan typ av körupplevelse än den kommande standardversionen av eldrivna Renault 5. Allt är på plats för en kompromisslös maskin, byggd för körglädje.

Retrodesignen är en hyllning till den ursprungliga Renault 5 Turbo från 1980-talet, men med en modern twist. Foto: Renault

Kolfiber

Kolfiberstrukturen håller vikten nere och ger extra styvhet. De breda skärmarna och de massiva luftintagen gör det tydligt att det här inte är någon vanlig småbil – det här är en elektrisk hot hatch på steroider.

Kolfiberstrukturen och de massiva bakskärmarna gör det tydligt att det här inte är någon vanlig Renault 5. Foto: Renault

Snabb och rolig

0-100 km/h uppnås på bara 3,5 sekunder. Men det handlar inte bara om rå kraft. Bilen har särskilda program för den som vill leka på en inhägnad bana: Ett så kallat ”donut-läge” som gör det lättare att snurra bilen runt sin egen axel (som en munk), och ett ”drift-läge” för kontrollerad sladd. Och gissa vad, den har fått hydraulisk handbroms också!

Läs också Ikonisk småbil blir billig Med upp till 400 km räckvidd.

För att understryka bilens speciella karaktär kommer den i en begränsad upplaga på 1980 exemplar – en blinkning till lanseringsåret för den ursprungliga R5 Turbo. Laddningsuttaget är smart dolt i ett av de distinkta bakre luftintagen.

De som tror att övergången till eldrift innebär slutet på sann körglädje bör få något att tänka på med denna grymma lilla bil.

Två elmotorer och bakhjulsdrift ska ge en extremt rolig körupplevelse. Foto: Renault

Renault R5 Turbo 3E: Tillgänglighet och pris

Renault har ännu inte sagt något om priset, men med sin kolfiberstruktur och begränsade produktion kommer det sannolikt inte att bli ett billigt nöje. Produktionen kommer att starta under andra halvåret 2026.

Mer info: renault.se

Läs vidare
Exit mobile version