Porsche Taycan förbättras på viktiga områden

Kör snabbare, laddar snabbare och kommer längre.

09 Taycan 4S Sport Turismo Driving 2 1024x683 A5 RGB 1920x1281 1

Foto: Porsche

Tre år efter den överraskande debuten för Porsche Taycan är det dags för en uppdatering. Normalt sett brukar sådana här medelålderskriser handla om kosmetiska förändringar, kanske att lägga till mer utrustning till priset för att göra modellen mer attraktiv, men Porsche har tagit uppdateringarna mycket längre än så.

De har helt enkelt uppdaterat Taycan där det betyder mest: Räckvidden har ökat med upp till 35 procent, och på så sätt har Porsche tagit itu med den kritik som den utgående Taycan-generationen har utsatts för.

– De nya modellerna tar helt enkelt Taycan till nya höjder. Prestanda, kraft och räckvidd har förbättrats avsevärt, samtidigt som modellerna också erbjuder mer körglädje och komfort i vardagen. ”Nya Taycan är ett riktigt råskinn och måste upplevas”, säger Michael Hiller, VD för Porsche Norge.

Snabbare laddning och ökad räckvidd

Foto: Porsche

Vi måste hålla med honom, för titta bara på de viktigaste punkterna här:

Porsche har modifierat drivlinan med en ny bakre elmotor med upp till 80 kW mer effekt, och en modifierad inverter med optimerad programvara. Större batterier, bättre temperaturkontroll, en ny värmepump, kraftfullare regenerering och bättre hantering av effektfördelningen mellan elmotorerna på de fyrhjulsdrivna versionerna bidrar till den ökade prestandan och räckvidden.

Högre effekt

Foto: Porsche

Taycan har varit en succé för Porsche. 150 000 bilar har sålts sedan premiären, många fler än Porsche säljer av 911, och nära Porsches bästsäljare, Macan. Som snart kommer att finnas tillgänglig i en helelektrisk version.

Läs också Porsches perfekta kompromiss Pris och prestanda gör GTS till Porsches kanske bästa Taycan-version.

Jag ska inte uppehålla mig vid designförändringarna – bredare HD matrix-strålkastare, heltäckande bakre ljuslist, etc – de är tillräckligt synliga för dem som är intresserade, eftersom det är de tekniska förändringarna som är intressanta. Som omkörningsknappen, push-to-pass, som är en del av det nya Sport Chrono-paketet.

Den ger en extra kraftboost i 10 sekunder. Taycan Turbo S får 140 kW extra när Launch Control aktiveras, vilket ökar effekten till 700 kW/952 hk.

Förbättrad kördynamik

Foto: Porsche

Alla versioner av Taycan levereras med adaptiv luftfjädring som standard, och kan beställas med fyrhjulsdrift, med Porsches nya Active Ride-fjädring. Vilket Porsche anser ger en ännu bättre kombination av körkomfort och kördynamik. Active Ride sägs vara bättre på att kompensera för roll och pitch vid kurvtagning och acceleration.

In-Car Video

Foto: Porsche

Invändigt har instrumenten fått en ny design med ett nytt gränssnitt och fler funktioner. Körlägesväljaren på ratten är standard, och det är här du hittar boost-knappen om du väljer Sport Chrono-paketet och Performance Battery Plus. Spaken till vänster om ratten har ändrats och Apple CarPlay är mer integrerat i de nya utgåvorna. Du kan nu också titta på video med In-Car Video på mittskärmen och på passagerarskärmen.

Foto: Porsche

Standardutrustningen är mer omfattande än tidigare och inkluderar bland annat konfigurerbar interiörbelysning, parkeringsassistent med backkamera, elektriskt fällbara backspeglar, framsätesvärme, Porsche Intelligent Range Manager (PIRM), värmepump med nytt kylsystem, trådlös mobilladdning, två laddportar, och nu är både Drive Mode och Power Steering Plus en del av standardutrustningen.

De nya Taycan-modellerna kan redan nu konfigureras på Porsches hemsida och de första bilarna kommer att rulla på vägarna under maj/juni 2024.

Startpris i svenska kronor: 1 239 000 for Taycan, 1 420 000 SEK for Taycan 4S, 2 040 000 SEK for Turbo, 2 430 000 for Turbo S.

 

Foto: Porsche

 

 

 

Läs vidare
Exit mobile version