Polestar 3 provkörd

Polestar kan dra en lättnadens suck. Polestar 3 har blivit en fantastiskt rolig bil att köra, med plats för hela familjen och gott om räckvidd.

Polestar 3 Madrid Snow Zinc Nappa Performance Pack 11

Foto: Polestar

Ingen biltillverkare kan överleva med bara en modell i sin katalog. För Polestar är det avgörande att de nya modellerna, Polestar 3 och 4, blir en succé. Efter att ha sett, suttit i och kört Polestar 3 skulle vi inte överdriva om vi förutspådde att trean har allt som krävs för att bli den succé som företaget behöver.

Den sportiga SUV:en är byggd på samma plattform som den kommande Volvo EX90, men Polestar har medvetet trimmat den i en sportig riktning. Det är inte så dumt, för de flesta SUV:ar, med några få undantag, är inte särskilt sportiga. BMW iX M60 är, med ett möjligt undantag för den kommande Porsche Macan, det närmaste du kommer en sportig körupplevelse bakom ratten på en SUV.

Läs också Herregud en sådan bil! En sumobrottare kan inte vara världens snabbaste sprinter. Eller? Möt BMW iX M60.
Foto: Polestar

Man kan faktiskt se det, eftersom den låga profilen och den sluttande taklinjen ger bilen en mer dynamisk känsla och en lägre silhuett än sin Volvo-släkting. Ovanför den smala sensorytan som kallas SmartZone, där grillen normalt sitter, finns en liten vinge som leder luften över taklinjen och slutar i en takspoiler på baksidan av bakluckan.

Bilen har ett imponerande CV-värde på 0,29, vilket är ganska ovanligt för den här typen av bil, och inuti märker man inte av att luften pressas runt bilen i hög hastighet. För det här är verkligen en tyst bil.

Foto: Lasse Svendsen

Google Android och Bowers & Wilkins

Bilen är 4,9 meter lång och har en hjulbas på nästan tre meter. Det innebär gott om utrymme i kupén, särskilt i baksätet där även långa sitter bekvämt under det stora glastaket. Bagagevolymen har uppenbarligen inte varit Polestars högsta prioritet, med bara 394 liter plus ett fack under golvet, men bilen har också ett 32-liters främre bagageutrymme.

På insidan ser man att den stora 14,5-tums pekskärmen körs på en ny version av operativsystemet Google Android Automotive. Med markant uppdaterad grafik från Polestars ingenjörer. En 9-tums instrumentskärm har också hittat en plats på rattstången, och bilarna kommer att levereras med en 9,5-tums head-up-display.

Du kan också beställa bilen med en superhäftig ljudanläggning från Bowers & Wilkins, med 25 högtalare och Dolby Atmos-ljud. Att lyssna på musik i Dolby Atmos är en riktig upplevelse, ljudet är kristallklart och dynamiskt och det känns verkligen som att man sitter i en stor konsertsal – inte i en bil.

Foto: Lasse Svendsen

Upp till 628 km räckvidd

Inledningsvis kommer bilen att erbjudas med fyrhjulsdrift. Det är relativt liten skillnad mellan versionen med och utan prestandapaketet, men det senare ökar effekten från 483 till 510 hästkrafter och sänker 0–100-tiden till 4,7 sekunder. Det är inte bara effekten och prestandan som är högre på performance-versionen. Programmeringen av den justerbara luftfjädringen är annorlunda på performance-versionen. Den har kraftigare krängningshämmare och en styvare dämparuppsättning. I praktiken märker du inte av prestandapaketet särskilt mycket, varken när det gäller prestanda eller hur sportig bilen känns bakom ratten. Så man bör överväga om man tycker att det är värt att betala extra för performance, enligt vår mening.

Foto: Lasse Svendsen

Räckvidden för de två versionerna av Polestar 3 är 628 km för Long Range-versionen med fyrhjulsdrift och upp till 561 km för versionen med Performance-paketet, enligt WLTP-standarden.

Efter att ha kört båda versionerna tror jag att jag personligen skulle välja en Polestar 3 med Bowers & Wilkins-anläggning, utan Performance-paketet, men med Plus- och Pilot-paketet, och 22-tumsfälgar med de specialanpassade Pirelli P-Zero-däcken. I övrigt är bilen utrustad med kraftfulla bromsar från Brembo, mjukstängande dörrar, och den kan levereras med nappaläder invändigt, eller återvunnet material i dörrpanelen och sätena. Den kan också utrustas med HD LED-ljus fram, man kan också kryssa i en Lidar-radar från Luminar, som ytterligare ökar säkerheten.

Foto: Lasse Svendsen

Torque Vectoring differensial

Det är på vägen som Polestar 3 verkligen imponerar. Bilen är inställd för körning, det råder det ingen tvekan om. Den är styvare än en Audi Q8 E-tron, men inte lika styv som SQ8 E-tron. Styrkänslan är bättre än i de flesta SUV:ar, med tydlig feedback och känslig respons. En provkörning av versionen med Performance-paketet visade att de adaptiva dämparna ger tidigare återkoppling, men utan att bilen kändes märkbart styvare än versionen utan Performance-paketet.

Chassit kan höjas och sänkas. Foto: Polestar

Men det som verkligen skiljer Polestar 3 från konkurrenterna sitter bakom axeln med den smarta dubbelkopplingen: Torque Vectoring Dual Clutch, som den kallas, styr fördelningen av kraften till bakhjulen elektriskt och individuellt. Om du till exempel känner att bilen är på väg att understyra i en kurva är det normalt att släppa på gasen och styra in i kurvan för att hålla den på rätt kurs. Här kan du faktiskt ge mer gas och känna hur kopplingen skjuter över krafterna till ytterhjulet och hjälper till att styra bilen genom kurvan.

Det är mer effektivt än passiv bakhjulsstyrning eller två motorer på bakaxeln, eftersom elmotorns fulla kraft alltid är tillgänglig. Differentialen fungerar även vid inbromsning och bakaxeln kan kopplas ur helt vid körning på motorväg, vilket gör bilen framhjulsdriven. De kraftfulla bromsarna från Brembo stoppar effektivt bilen, som väger nästan 2,7 ton, och bromsarna är lätta att modulera.

Läs också Sportig version av Audis storsäljare Audis största SUV är en dröm på vägen, men lider av hög förbrukning.

Bilen känns helt enkelt mindre och lättare än vad den faktiskt är, och när man vill köra snabbt och effektivt på slingriga vägar känns det som om bilen krymper mellan händerna. Det är inte bara bra gjort, det är faktiskt en bedrift och visar att Polestars ingenjörer och chefen för chassiuppsättningen, Joakim Rydholm, har spenderat tiden fram till lanseringen av bilen på ett bra sätt.

Foto: Lasse Svendsen

Sportig utmanare

Komforten är utsökt. Det beror inte bara på den häftiga Bowers & Wilkins-anläggningen, utan också på bekväma, stödjande säten och en rymlig kupé med mycket lite vind- och hjulljud. Den känns aldrig så stel eller stum som en Polestar 2 med prestandapaket kan vara, och har en utsökt blandning av komfort för de långa resorna och tillräckligt med sportighet för att locka fram leendet på smala, slingrande vägar. Polestar 3 är en seriös utmanare i ett redan fullpackat segment, men känns både unik och tillräckligt fulländad för att ta marknadsandelar i segmentet för stora premium-SUV:ar.

10 fakta om Polestar 3

 

Läs vidare
Exit mobile version