Polestar 3 har världspremiär i Köpenhamn, där vi är på plats för att se och lära oss mer om Polestars första eldrivna SUV.
Precis som Polestar 1 och 2 har Polestar 3 också ett distinkt formspråk. Med en sluttande taklinje som slutar i en skarpskuren d-stolpe, med en bakspoiler hängande som en liten snödriva över den smala bakrutan. Ett panoramaglastak täcker alla fem sätena.
Den ser särskilt dynamisk ut sedd bakifrån. Framtill har den samma Dual Blade-strålkastare som vi känner till från Polestar 2, men markfrigången och den förlängda hjulbasen säger oss att det här är en SUV.
Om man väljer Performance-paketet får man en maximal effekt på 380 kW (517 hk) och 910 Nm vridmoment, vilket accelererar den över 2,5 ton tunga elbilen från noll till hundra på 4,7 sekunder.
Räckvidd
Då äter den snabbt av batterikapaciteten på netto 107 kWh, som ska nå 610 km räckvidd – med en förbrukning angiven till 20,1–21,1 kWh/100 km – innan den måste laddas. Om du väljer Polestar 3 utan Performance-paketet.
Då tappar man lite effekt, men vinner räckvidd jämfört med versionen med Performance-paketet, som har en angiven räckvidd på 560 WLTP-kilometer och en förbrukning på 21,9–23,1 kWh/100 km.
250 kW snabbladdning
De två första versionerna av Polestar 3 har båda två elmotorer. En fram och en bak. Long Range Dual Motor, utan Performance-paketet, producerar 489 hk och 940 Nm, vilket räcker för 0–100 på 5 blankt, och en toppfart på 210 km/h. Vilket är identiskt med versionen med Performance-paketet.
Batteripaketet med 400 V-teknik är byggt med 204 prismatiska battericeller, med nickel-mangan-kobolt i 17 moduler. Batteripaketet är inrymt i aluminium och skyddat med borstål. Batteriet kan laddas med upp till 11 kW AC-anslutning, eller upp till 250 kW vid laddning med en DC-snabbladdare.
Luftfjädring
Bottenplattan är uppbyggt med en aluminiumfjädring och är utrustat med adaptiv luftfjädring med aktiva dämpare från ZF, som justerar fjädringen varannan millisekund (500 Hz) för att anpassa fjädringens komfort till väglaget.
Polestar 3 får samma säkerhetssystem som Volvo EX90, som styrs av en Nvidia-processor, och använder komponenter från leverantörerna Zenseact, Luminar och Smart Eye.
ADAS-teknik (Advanced Driver Assistance System) med flera sensorer tar hand om föraren och passagerarna.
Från och med andra kvartalet 2023 får pilotpaketet LiDAR från Luminar, tre kameror, fyra ultraljudssensorer med kamerarengöring fram och bak, och realtidsdata om bilens omgivning, vilket förbereder bilen för autonom körning.
Däck och bromsar
Polestar 3 levereras med fyrkolvs Brembo-bromsar och 400 mm borrade och ventilerade främre bromsskivor och 390 mm ventilerade bromsskivor bak. Long range Dual Motor-versionen är utrustad med Michelin Pilot Sport 4 EV eller Continental SportContact 7, i dimension 265/45R21 fram och 295/40R21 bak.
Större 22-tumsdäck är tillval och då får man Pirelli P-Zero med 265/40R22 fram och 295/35R22 bak.
Utrymme och bagageutrymme
Med en hjulbas på nästan tre meter – 298 cm – och en total längd på 4,9 meter är den 1,61 cm höga Polestar 3 bland de större stadsjeeparna. Trots det är bagageutrymmet begränsat till 484 liter, inklusive 90 liter under lastgolvet. Det är 16 liter mindre än i en BMW iX M50, men då har Polestar 3 en liten ”frunk” framtill på 32 liter, med plats för laddningskablar. Och möjligen en weekendväska.
Baksätets ryggstöd kan fällas ner och då ökar lastvolymen till 1411 liter. Takbelastningen är begränsad till så mycket som 100 kg.
Det kan ta en släpvagnsvikt upp till 2,2 ton, en liten hästvagn – med häst alltså. Eller en större husvagn om man föredrar det.
Pris och tillgänglighet
Utgångspriset för upplagan med Long range Dual motor, är ca 970 000 kronor. Detta inkluderar både Polestars Pilot- och Plus-paket, inklusive panoramatak, 360-kamera och värmepump. Samt luftfjädring och Brembo-bromsar.
Lägg till 70 000 kronor för Performance-paketet, som förutom mer effekt och sportfjädring innehåller Polestars signatur-gulddetaljer, inklusive ventillock, säkerhetsbälten och en laseretsad inre ljusremsa.
Polestar 3 blir en 2023-modell, där den första bilen väntas levereras till kunder under fjärde kvartalet, men den kan beställas redan nu.
Bildgalleri
Teknisk
Polestar 3 | Long range Dual motor |
Lanseringspris | 970 000 SEK |
Plus-paket | Inkluderat |
Pilot-paket | Inkluderat |
Pilot-paket med LiDAR | Tillval, förväntas vara tillgänglig från Q2 2023 |
Performance-paket | 70 000 kr |
Effekt | 360 kW (380 kW med Performance-paket) |
Vridmoment | 840 Nm (910 Nm med Performance-paket) |
0-100 km/t (målsiffra) | 5,0 sekunder (4,7 med Performance-paket) |
Toppfart | 210 km/h |
Batterikapacitet (nominell) | 111 kWh |
Batterityp | 400V litiumjon |
Batterikonstruktion | 204 prismatiska celler, 17 moduler, batterihölje i aluminium förstärkt med borstål |
Räckvidd (preliminär målsiffra) | Upp till 610 km (WLTP) |
Elektrisk motortyp | Permanentmagnet synkron |
Motorkonfiguration | Dubbla motorer (en fram och en bak) |
Torque vectoring | Dubbla kopplingar (endast bakre motorn) |
Växellåda | Reduktionsväxel |
Luftmotståndskoefficient | 0,29 Cd |
Luftmotstånd | 0,78 CdA |
Laddningseffekt (DC) | Upp till 250 kW |
Laddningseffekt (AC) | Upp till 11 kW |
Axelavstånd | 2 985 mm |
Längd | 4 900 mm |
Höjd | 1 614 mm |
Bredd inkl. sidospeglar | 2 120 mm |
Markfrigång | 201 mm |
Tjänstevikt | 2 584-2 670 kg |
Viktfördelning | 50:50 |
Max dragvikt (bromsat släp) | 2 200 kg |
Chassi | Stål, med axlar i aluminium |
Kaross | Stål |
Hjul och däck | 21–22 tum |
Bromsar | Brembo 4-kolvsok, 400 mm borrade och ventilerade (fram)
Standard 1-kolvsok, 390 mm ventilerade skivor (bak) |
Vändcirkel | 11,8 m |
Hjulupphängning | Dubbla triangellänkar (fram)
Multilänk (bak) |
Dämpare | Adaptivt, automatiskt nivåreglerande tvåkammars luftfjädring med aktiva dämpare från ZF |
Främre förvaringsutrymme | 32 liter |
Bagageutrymme, kapacitet | 484 liter (inkl 90 liter under golvet) |
Bakre lastkapacitet (baksätet nedfällt) | 1 411 liter (inkl 90 liter under golvet) |
Maximal taklastningsvikt | 100 kg |