Polestar 2 BST edition 270

Spänn fast dig och följ med på vår upplevelse av Polestars best på banan.

Polestar 270BST 36 1920x1080 1

Foto: Lasse Svendsen

Den vita bilen skjuter fart mot kurvan. Ljudlöst ökar hastigheten snabbt. Jag pressar åt vänster i sätet och bilen vill gå i samma riktning, men jag vrider bestämt ratten åt höger och siktar vänster framhjul mot den röd- och vitrandiga linjen. Hastigheten ligger långt över den tillåtna hastigheten för någon nordisk motorväg, och den fortsätter att öka.

Bilen flyger över krönet och jag känner hur kroppen blir lättare innan bilen dyker ner mot en skarp högerkurva. Om man tappar bromskraft här, eller bromsar för sent, kör man av banan i hög hastighet. Jag klämmer till Brembo-bromsarna och känner hur det rycker i säkerhetsbältet. Min blick vänder sig mot konen i utgången av kurvan och jag vrider ratten i samma riktning.

Den vita besten lyssnar som en lydig hund, full gas uppför backen och in i s-kombinationen med bara ett lätt tryck på bromspedalen. Då kommer den. Den omöjliga vänsterkurvan.

Besten hanterar kurvor på imponerande sätt. Foto: Lasse Svendsen

Kurvan som börjar på ett krön ser feldoserad ut första gången man kör, och blir bara skarpare ju längre in i kurvan man kommer. Om man kommer in här i för hög hastighet tvingas bilen oundvikligen ut ur kurvan till höger, och då har man inte längre asfalt under hjulen.

Jag försöker tvinga in bilen i det osynliga idealspåret, klämmer händerna runt ratten tills knogarna vitnar och hoppas på det bästa. Jag kommer inte ihåg hastigheten, men den var högre än jag trodde att någon bil kunde hantera. Ett till lätt tryck på bromspedalen och ratten vrids kraftigt mot kurvans utgång, bilen protesterar inte och det skriker inte ens från däcken. Full gas ut ur kurvan och ner mot kurvan som av historiska skäl kallas slaktaren, jag känner mitt självförtroende stiga, medveten om att ett litet misstag här kommer att förstöra mitt självförtroende en lång tid framåt.

Foto: Lasse Svendsen

Polestar 2 BST edition 270

Lyckligtvis biter Brembo-bromsarna bra och är lätta att justera märker jag, hastigheten saktar ner omedelbart och odramatiskt, och jag ger återigen full gas ur kurvan. Bredvid mig sitter Polestars chassigeni Joakim Rydholm och flinar. Han har gjort detta fler gånger än han brytt sig om att räkna, och sjunger ut en jaaa jaaa, när jag säger en omgång till.

Vi är på Rudskogen Motorsenter i sydöstra Norge. Jag har varit här förut och det här är inte mitt första varv på den 3237 meter långa banan, med 14 kurvor. Tidigare under dagen har jag kört varv efter varv med Polestar 2 Performance. Vilket är den civila versionen av besten. Som faktiskt kallas Polestar 2 BST edition 270.

Polestars chassigeni Joakim Rydholm. Foto: Lasse Svendsen

BST Edition görs endast i 270 exemplar. Denna dag är fyra av dem på Rudskogen Motorsenter. Den ena är en kundbil, men vi kör en svenskregistrerad BST Edition, som skiljer sig från en Polestar 2 Performance på några viktiga punkter.

Läs också Trimmad Polestar 2 Polestar 2 får ännu högre effekt och blir ännu sportigare med en uppgradering du fixar själv.

Justerbara Öhlins-dämpare

Båda levereras med samma tvåmotoriga drivlina med 476 hk, Brembo-bromsar med gulmålade bromsok, specialanpassade prestandadäck på 21-tums fälgar och justerbara Öhlins-dämpare på alla fyra hjulen.

Brembo-bromsar. Foto: Lasse Svendsen

Just dämparna är värda att nämna, eftersom de ger en helt annan körupplevelse än med en vanlig Polestar 2. Varje dämpare har 22 lägen som bestämmer dämpningens fasthet. Noll är stenhård, medan 22 är som att köra en gungande 70-talsamerikanare. De flesta får sin Polestar 2 Performance levererad med dämparna inställda på 12, vilket är en bra kompromiss mellan vardagskomfort och sport.

Så ska inställningarna vara innan man ger sig ut på banan i en Polestar 2 Performance. Foto: Lasse Svendsen

Om man vill kan man jacka upp bilen och sedan justera dämparna genom att vrida ratten till önskad inställning. Allt är ganska enkelt, och när bilen höjs upp kan man se justeringsratten på de bakre dämparna. De främre dämparna justeras underifrån, och här räcker det att vrida på hjulen tills ratten är lätt att nå.

Överdelen av dämparna har en justeringsratt. Foto: Lasse Svendsen

Säkerhet

Det finns ytterligare en dimension som är viktig att påpeka, eftersom dämparna inte bara ska ge körkomfort och sportighet. De måste också ge säkra köregenskaper, både vid kurvtagning och bromsning. Slitna eller trasiga dämpare kan i slutändan vara skillnaden mellan liv och död. Det kan leda till längre bromssträckor eller att man inte kan räta upp bilen under en undanmanöver.

Många biltillverkare utrustar sina sportbilar med tvåkammardämpare. De är bättre lämpade för plötsliga svängar och ger bilen bättre grepp under krävande körning.

Dual Flow Valves

Hendrik Schiölde hos Öhlins. Foto: Lasse Svendsen

Stötdämparna i en Polestar 2 Performance kallar Öhlin Dual Flow Valves*. I BST edition 270 är de modifierade med två extra kammare under huven, två för vardera av de främre dämparna. De har två justerbara rattar som ger föraren möjlighet att justera kompression och bleed, för bättre dämpningsprecision. Enligt Hendrik Schiölde på Öhlins ger de extra kamrarna i kombination med DFV-dämparna större styrprecision och kontroll.

BST edition 270 är modifierad med två extra kammare under huven. Foto: Lasse Svendsen

Det hela är monterat i en specialdesignad McPherson-fjäderbensstag, med 20 procent styvare fjädrar utöver DFV-dämparna och ett stabiliserande stag monterat mellan dämparna.

Rätt däcktryck är viktigt för väggreppet. Foto: Lasse Svendsen

 

Chassit är också sänkt 25 mm jämfört med en Polestar 2 Performance, och BST Edition är också utrustad med specialanpassade Pirelli P-Zero prestandadäck i dimensionen 245/35 R21, som är så kallat staggered med 8,5-tums fälgbredd fram och 9 tum bak.

Den vita BST edition 270, kan mot ett tillägg levereras med en grå folie, Battleship Grey, och med racing stripes som på bilderna. Men den kan inte levereras med sportstolar. Till vardags är det inget problem, och på hemresan i en BST edition 270 saknade jag det inte heller. Men på banan kanar man för mycket i sätena när svängarna kommer så tätt som på Rudskogen. Komforten är dock bra, och det uppskattar man när man kör en BST på bana med 2/2 dämpare. Det är styvt det, och helt olämpligt till vardags. Polestars serviceinriktade mekaniker satte upp ”min” BST edition 270 med 7/7/7, vilket gav en mycket styv men inte alls en obekväm bil.

Joakim Rydholm bara flinade när jag frågade varför han bromsade i s-kombinationen. Foto: Lasse Svendsen

BST edition 270 eller Performance?

Om man får tag på en BST edition 270 och älskar sportiga bilar är prisskillnaden mot en Performance inte på något sätt orimlig. Med en måttligt styv dämparinställning har man en festlig vardagsbil till sitt förfogande som flyger under radarn för de flesta. Åtminstone om man inte köper ”go faster stripes”.

BST edition 270. Foto: Lasse Svendsen

Det är snabbare runt banan än en Performance trots att de har samma prestanda. Joakim Rydholm uppskattade en till en och en halv sekund snabbare per varv på Rudskogen, och kör man 10 varv gör det klar skillnad. Men de flesta av oss tävlar inte mot varvtider på en racerbana, så körupplevelsen på vanliga vägar är viktigare, och där levererar Performance-utgåvan mer körglädje än en vanlig Polestar 2.

BST edition 270 tar körglädjen ännu ett hack längre, och det fintrimmade chassit tål mycket mer effekt än de 476 hästkrafter som produceras av de två motorerna.

– Ja, man kan alltid ha användning för mer effekt, instämde Joakim Rydholm.

Mer effekt tack, Joakim Rydholm, jaaaa. Foto: Lasse Svendsen

*Svenska Öhlins har tillverkat racingdämpare i decennier. Deras dämpare finns i allt från snöskotrar och motorcyklar, till bilar som Polestar 2 BST edition 270 och Porsches racingversioner av 911.

Deras Dual Flow Valve-teknik skiljer dem från de flesta stötdämpartillverkare. Hendrik Schiölde på Öhlins förklarar att DFV ger dämparen samma karakteristik vid komprimering av dämparen som när den sträcks ut. De två ventilerna öppnas och stängs oberoende av varandra för att ge dämparvätskan ett konsistent flöde i båda riktningarna. På så sätt kan dämparen reagera lika snabbt oavsett kompression, och ska enligt Hendrik Schiölde på Öhlins ge däcket ett säkrare grepp och hålla det på marken så mycket som möjligt av tiden.

Läs vidare
Exit mobile version