Först kommer den som en hybrid med förbränningsmotor och elmotor, men nya Peugeot 408 blir betydligt mer intressant som ren elbil. Det händer redan nästa år, då heter den Peugeot e-408 och har cirka 550 km räckvidd enligt Peugeot.
”408 kommer först som en plug-in hybrid, men den är viktig från dag ett eftersom den kommer att hjälpa till att bana väg för den helt elektriska versionen som kommer senare”, säger Rune Hensel, chef för Peugeot på Bertel O. Steen.
Kombibaklucka
Den linjesköna 408 delar plattform med Citroën C5X, och i likhet med den och elbilar som Hyundai Ioniq 5 och ford Mustang Mach-E, en medelstor crossover med kombibaklucka. 408 mäter 4,69 meter, alltså nästan lika långt som en BMW i4, och har ett bagageutrymme på 440 liter.
Hjulbasen är mycket bra med hela 2,79 meter, vilket borde innebära gott om plats i baksätet. Det är åtminstone så det ser ut på de första bilderna på 408:an.
Peugeot säger att markfrigången är 18,9 centimeter, det är nästan SUV-nivå och borde fungera bra på dåligt underhållna småvägar.
Stereo från Focal
Enligt Peugeot är den välutrustad och kan levereras med adaptiv farthållare och en ny omkörningsfunktion, automatisk nödbroms och varning vid hastigheter från 7 till 140 km/h, utökad skyltigenkänning av stoppskyltar, enkelriktat, omkörning förbjuden och naturligtvis hastighetsbegränsningar. Den kan också utrustas med nattkamera som upptäcker djur och människor, och får självtvättande backkamera med HD-upplösning.
Inuti kommer 408 också att ha den senaste generationen i-Cockpit där instrumenten placeras i synfältet ovanför ratten, med en 10-tums pekskärm i mittkonsolen. Det får också Apple CarPlay och Android Auto med trådlös anslutning av två mobiler, och kan beställas med en kraftfull stereo från Focal.
408 kommer i färgerna Obsession Blue, Titane Grey, Elixir Red, Pearl White, Perla Nera Black, Artense Grey.
Peugeot 408 Plug-in hybrid kommer till Sverige i början av 2023, den elektriska e-408 senare 2023.