Den kompakta crossovern har varit en framgång sedan debuten för tre år sedan. En hög sittposition, gott om plats och ett bagageutrymme större än i en Polestar 2 har lockat över 700 000 köpare till Peugeot E-2008.
Bara i elbilslandet Norge har den sålts i över 7 000 exemplar. Det är cirka 10 procent av hela produktionen av elbilsvarianten.
Som nu förnyas både externt och internt.
Utvändigt finns det nya LED-baklyktor och omdesignade strålkastare, mer markerade lister och en ny vit färg kallad Okenite, som har inslag av blått. Du kan också välja 16-, 17- och 18-tumshjul med helt ny design.
Men de viktigaste förbättringarna finns på insidan.
Längre räckvidd
Ett större batteri på 54 kWh ökar räckvidden från 345 till 406 kilometer, enligt WLTP-standarden. Det är mycket bra för en kompakt crossover i B-segmentet. Laddaren är på 7,4 kW, men du kan välja en på 11 kW. Den snabbladdar med upp till 100 kW och det ger en beräknad laddningstid från 20 till 80 procent på 30 minuter.
Det finns också en ny elmotor med 156 hk, vilket gör bilen raskare än tidigare, och inuti är det flera förändringar.
Over-the-air-uppdateringar
Bilens infotainment – Peugeot i-Connect – er nemlig oppgradert med en 10-tommers skjerm i midtkonsollen – med 3D-visning på GT-versjonene, hvor man styrer musikk, telefon og navigasjon, men knappene under skjermen er heldigvis beholdt.
i-Connect støtter både Apple CarPlay og Android Auto, og i versjonene med i-Connect Advanced får man også navigasjon fra TomTom navigasjon med over the air-oppdateringer (OTA).
MyPeugeot
MyPeugeot appen får også nye funksjoner. Blant annet digitalt servicehefte, og en kjørerute med eller uten ladestopp, kan legges inn i appen og overføres til bilen automatisk før man starter .Ladeplate for mobilen har fått tredoblet ladeeffekt til 15 watt.